بیمه شخص ثالث یکی از بیمه‌های اجباری برای مالکان وسایل نقلیه است و هر فردی می‌بایست آن را تهیه کند. با توجه به قوانین موجود هیچ‌گونه خدمتی به خودروهای فاقد بیمه شخص ثالث ارائه نمی‌شود و درصورتی‌که پلیس راهور چنین وسیله‌ای را توقیف کند نسبت به انتقال آن به پارکینگ اقدام خواهد کرد. باید دانست دیه انسان در سال جاری ۱ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان برای ماه‌های حرام است و درصورتی‌که راننده‌ای تصادف منجر به فوت را رقم بزند پرداخت چنین مبلغی برای او شاید غیرممکن باشد. البته جدای از هزینه‌های مربوط به دیه، تصادفات منجر به خسارات مالی نیز هزینه‌های زیادی را به مالکان خودروها تحمیل می‌کنند و اینجاست که بیمه شخص ثالث به‌ عنوان یک تکیه‌گاه مهم جلوه می‌کند چراکه می‌تواند خسارات مالی و جانی ناشی از تصادفات رانندگی را جبران کند.

 

1

 

این بیمه دو بخش خسارت‌های مالی و جانبی را در برمی‌گیرد و اگرچه در بخش خسارات جانی حداکثر تعهدات بیمه را قوانین مصوب تعیین می‌کنند اما در بخش خسارت مالی مالک خودرو می‌تواند سقف بالاتری را نسبت به حداقل مصوب درخواست نماید. بدیهی است که میزان حق بیمه نسبت به تعهدات مالی بالاتر افزایش خواهد یافت. بیمه شخص ثالث هزینه‌های مالی اشخاص زیان‌دیده ثالث در حوادث رانندگی و همچنین خسارات جانی وارد شده به اشخاص ثالث و راننده را پرداخت خواهد کرد. با این مقدمه به سراغ بررسی قانون و شرایط انتقال تخفیف بیمه شخص ثالث خودرو در سال ۱۴۰۲ می‌رویم.

تخفیف عدم خسارت بیمه نامه شخص ثالث چیست؟

درصورتی‌که طی مدت‌زمان اعتبار بیمه‌نامه خودرو هیچ‌گونه تصادفی نداشته و از شرکت بیمه‌گر خسارتی را دریافت نکرده باشید شرکت بیمه‌گر در زمان تمدید بیمه‌نامه شخص ثالث خودروی شما مبلغی را به عنوان تخفیف عدم خسارت در نظر می‌گیرد. هرچقدر تعداد سال‌های عدم استفاده از بخش خسارت بیمه‌نامه شما بیشتر شود میزان تخفیف‌ها نیز بیشتر خواهد شد هرچند باید دانست میزان تخفیف‌های عدم خسارت بیمه شخص ثالث سقف مشخصی دارد و از ۷۰ درصد کل مبلغ بیمه‌نامه بیشتر نمی‌شود.

همچنین باید دانست به لطف قانون جدید تصویب ‌شده، در صورت وقوع تصادف و استفاده از بیمه‌نامه شخص ثالث تمامی تخفیف‌ها از بین نمی‌روند و برای مثال درصورتی‌که بیمه‌نامه شما ۴۰ درصد تخفیف داشته باشد و پس از تصادف از بیمه‌نامه خود استفاده کنید، در زمان تمدید بیمه خودرو میزان ۲۰ درصد از تخفیف آن کم خواهد شد و تخفیف عدم خسارت بیمه شخص ثالث شما ۲۰ درصد در نظر گرفته می‌شود.

نحوه انتقال تخفیف بیمه شخص ثالث چگونه است؟

یکی از مزیت‌های قانون جدید بیمه‌نامه شخص ثالث خودروها توانایی انتقال تخفیف‌ها به افراد دیگر است. درصورتی‌که خودروی شما فرسوده و اسقاطی باشد یا اینکه به دنبال فروش خودروی خود باشید می‌توانید تخفیف‌ها را منتقل کنید. البته باید دانست انتقال بیمه‌نامه شخص ثالث تنها به اعضای درجه‌یک خانواده مالک یعنی مادر، پدر، همسر و فرزند انجام خواهد شد.

یکی دیگر از شروط این قانون به یکسان بودن مشخصات دو خودروی قبلی و جدید مربوط می‌شود. برای مثال نمی‌توان تخفیف‌های بیمه شخص ثالث یک خودروی سواری را به کامیون یا موتورسیکلت منتقل کرد. درصورتی‌که شرایط ذکر شده وجود داشته باشد می‌بایست به یکی از نمایندگی‌های شرکت‌های بیمه‌گر مراجعه کرده و درخواست خود را ثبت کنید. پس از آن شرکت بیمه‌گر با صدور الحاقیه تخفیف‌های بیمه‌نامه قبلی را حذف کرده و آن را به خودروی جدید شما منتقل می‌کند. این امر با پرداخت مابه‌التفاوت هزینه بیمه شخص ثالث خودروی قبلی انجام خواهد شد به این معنی که شما می‌بایست برای انتقال بیمه شخص ثالث خود ابتدا هزینه تخفیف‌های اعمال شده روی بیمه را پرداخت کرده و سپس آن را منتقل کنید.

مدارک لازم برای انتقال تخفیف بیمه شخص ثالث

در زمان مراجعه به نمایندگی‌های شرکت بیمه می‌بایست مدارک زیر را به همراه داشته باشید:

  • اصل و کپی کارت ماشین خودروی جدید
  • کپی کارت ماشین قبلی
  • بیمه‌نامه ماشین جدید
  • کپی بیمه شخص ثالث خودروی قبلی
  • اصل و کپی برگه گواهی اسقاط برای خودروهای فرسوده

انتقال تخفیف بیمه شخص ثالث به خودرو جدید

همان‌طور که گفته شد امکان انتقال تخفیف بیمه شخص ثالث به خودروی جدید تنها برای خود مالک یا اعضای درجه‌یک خانواده او میسر خواهد بود و جدای از پدر، مادر، همسر و فرزندان نمی‌توان آن را به فرد دیگری منتقل کرد؛ بنابراین زمانی که خودروی جدیدی خریداری کردید می‌توانید در زمان تمدید بیمه‌نامه شخص ثالث آن با در دست داشتن مدارک یاد شده به یکی از نمایندگی‌های بیمه مراجعه کرده و تخفیف را به نام خود یا بستگان درجه‌یک منتقل نمایید.

انتقال تخفیف بیمه شخص ثالث به خودرو صفر

تمامی خودروهای صفرکیلومتر در زمان تحویل به خریدار دارای یک سال بیمه شخص ثالث هستند و بنابراین نمی‌توان تا زمان انقضای مهلت بیمه‌نامه فعلی تخفیف‌ها را به آن منتقل کرد و به همین خاطر باید تا زمان پایان اعتبار بیمه‌نامه صبر کرده و پس از آن در زمان تمدید با تهیه مدارک یاد شده تخفیف‌ها را به نام خود یا اعضای درجه‌یک خانواده منتقل کنید.

-