خودروهای چینی، بخش بزرگی از محصولات وارداتی به بازار ایران در دور جدید را تشکیل می‌دهند. یکی از محصولات دوست‌داشتنی و معتبر که اکنون در صف ورود به ایران قرار دارد، ونوسیا وی آنلاین است. البته این خودرو با نام ونوسیا بیگ وی نیز شناخته می‌شود. ونوسیا V-Online همانند بسیاری از خودروهای وارداتی به بازار، در بخش کراس‌اوورها قرار می‌گیرد. این خودرو در بخش طراحی و همچنین ساختار فنی، برگ‌های برنده‌ای دارد که برای موفقیت آن در ایران کارآمد خواهد بود.

 
 10
 

بررسی ونوسیا V-Online

برند ونوسیا از جمله نام‌های چینی است که براساس همکاری مشترک میان خودروسازان چینی و ژاپنی شکل گرفته است. این برند حاصل همکاری دانگ فنگ و نیسان است که در سال 2010 تاسیس شد. خودروهای ونوسیا با تاکید بر فناوری‌های جدید و البته طراحی متفاوت توسعه می‌یابند. محصولات ونوسیا علاوه بر چین، در بازارهای صادراتی این کشور نیز عرضه می‌شوند. به طور معمول در بخش فنی خودروهای ونوسیا از قطعات و پلتفرم نیسان استفاده می‌شود اما برخی خودروهای این برند نیز به قطعات فنی دانگ فنگ مجهز هستند.

 

با آزاد شدن واردات خودرو به کشور، مکث موتور تصمیم گرفت تا با برند ونوسیا، در این حوزه فعالیت داشته باشد. یکی از محصولات این برند که زودی در بازار کشورمان حضور خواهد یافت، ونوسیا V-Online است. این خودرو یک کراس‌اوور کوچک محسوب می‌شود و در بخشی از بازار به رقابت می‌پردازد که خودروهای بسیاری در آن حضور دارند. ونوسیا وی آنلاین از جمله خودروهای جدید این شرکت است که تولید آن از سال 2021 میلادی آغاز شد. همان‌طور که در مقدمه مطلب اشاره کردیم، این خودرو با نام ونوسیا Big V نیز شناخته می‌شود. این خودرو پس از معرفی و عرضه در چین، به بازارهای صادراتی نظیر عربستان سعودی نیز عرضه شده است و اکنون آماده فروش در بازار ایران است.

داخل ونوسیا V-Online

طراحی داخلی خودروهای ونوسیا از جمله مدل V-Online، از الگوهای اروپایی استفاده می‌کند. می‌توان گفت که فضای داخلی این خودرو شباهت بسیاری به کابین مدل‌های پژو دارد. یک کلاستر بزرگ و عریض بخش بزرگی از داشبورد خودرو را در اختیار گرفته است و یک فرمان دی کات نیز در جلوی آن قرار دارد. البته این فرمان از قسمت بالا نیز دی کات به حساب می‌آید. طراحی کابین ونوسیا V-Online به سبک خودروهای جدید،‌ از الگوی ساده‌گرایی استفاده می‌کند. از این رو دکمه‌ها و کنترلرهای فیزیکی اندکی در کابین خودرو قابل مشاهده هستند. کنسول میانی این خودرو فاقد هرگونه دکمه‌ای است و تنظیمات سیستم از طریق لمس انجام می‌شوند. اهرم تعویض دنده این خودرو نیز به صورت جوی استیک طراحی شده است و اتصال مکانیکی ندارد.

 

کابین بزرگ و جادار، یکی از مزایای ونوسیا وی آنلاین به شمار می‌آید. فاصله محوری این خودرو 2.7 متر است و فضای بار آن نیز 605 لیتر حجم دارد. بنابراین با خودرویی روبرو هستیم که مناسب سفرهای خانوادگی است. سقف این خودرو نیز از نوع شیشه فتوکرومیک است که اجازه مشاهده محیط بیرون را به شما می‌دهد. البته وجود این سقف باعث می‌شود تا نور محیط به راحتی وارد کابین خودرو شود.

طراحی ونوسیا V-Online

خودروهای ونوسیا از یک زبان طراحی مشترک بهره می‌برند که مشخصه بارز آن، استفاده از حرف انگلیسی V در اقصی نقاط این خودرو است. این نشان روی جلوپنجره خودرو نیز رونمایی می‌کند، البته برند اصلی خودرو اندکی بالاتر و روی لبه کاپوت قرار گرفته است. جلوپنجره این خودرو مشکی‌رنگ است و خطوط متقاطع درون آن، یک الگوی سه بعدی را به ما نمایش می‌دهند. چراغ‌های روشنایی خودرو نیز به صورت خطوط مورب درون جلوپنجره و سپر خودرو ادغام شده‌اند. ونوسیا V-Online فرم بدنه کوپه دارد، البته این فرم کوپه چندان شدید نیست که دلیل آن استفاده از خطوط تند و تیز برای طراحی بدنه خودرو است. همچنین به سبک بسیاری از خودروهای اسپرت اروپایی، آینه‌های جانبی روی درب‌ها قرار گرفته اند. رینگ‌های خودرو نیز مشکی‌رنگ هستند که در ترکیب با سقف و ستون مشکی‌رنگ، جلوه اسپرت خودرو را تقویت کرده‌اند.

 

در نمای عقب ونوسیا V-Online، شاهد چراغ‌های باریکی هستیم که به یکدیگر متصل هستند. البته خط چراغ‌ها به صورت عمودی تا لبه‌های کنار خودرو کشیده شده است. خبری از خروجی اگزوز دوگانه در این خودرو نیست و سپر عقب به شکل ساده‌ای طراحی شده است.

 

مشخصات ونوسیا V-Online

مشخصات فنی، بخش حاشیه‌ساز ونوسیا V-Online هستند. نسخه‌های متفاوتی از این خودرو به عنوان کاندید ورود به بازار ایران مطرح شدند اما در نهایت نسخه درون‌سوز ونوسیا وی آنلاین توانست مجوز ورود را دریافت کند. این خودرو مطابق رسم چینی‌ها، از پیشرانه 1.5 لیتری چهارسیلندر توربوشارژر بهره می‌برد. البته این پیشرانه اصالت ژاپنی دارد و توسط میتسوبیشی توسعه داده شده است. موتور 1.5 لیتری توربوشارژر ونوسیا وی آنلاین حداکثر 188 اسب‌بخار قدرت و 260 نیوتن‌متر گشتاور آزاد می‌کند. در بخش انتقال قدرت این خودرو نیز از جعبه دنده هفت سرعته اتوماتیک دوکلاچه استفاده شده است که قدرت و گشتاور را به دیفرانسیل جلو منتقل می‌کند. بنابراین ونوسیا V-Online یک کراس‌اوور شهری است و برای آفرود مناسب نخواهد بود.

 

با این حال به لطف طراحی خاص ونوسیا وی آنلاین و وزن نه چندان سنگین این خودرو، کراس‌اوور وارداتی مکث موتور می‌تواند در 8.8 ثانیه از حالت سکون به سرعت صد کیلومتربرساعت دست یابد. مصرف سوخت ترکیبی این کراس‌اوور نیز 6.6 لیتر در 100 کیلومتر خواهد بود. سیستم تعلیق ونوسیا وی آنلاین در جلو از نوع مرسوم مک فرسون و در عقب از نوع چنداتصاله یا مولتی لینک است، بنابراین سواری راحتی را در کابین این خودرو تجربه خواهید کرد. ترمزهای این کراس‌اوور نیز در چهارچرخ از نوع دیسکی هستند. باک سوخت این خودرو نیز 60 لیتر حجم دارد که برد این خودرو را به بیش از 900 کیلومتر در حالت ترکیبی می‌رساند.

 

امکانات و تجهیزات ونوسیا V-Online

مزیت قیمت پایین‌تر خودروهای چینی در مقایسه با نسخه‌های مشابه، باعث می‌شود تا این خودروها با لیست قابل قبولی از امکانات و تجهیزات به دست مصرف‌کنندگان ایرانی برسند. ونوسیا V-Online نیز در بخش تجهیزات رفاهی و ایمنی عملکرد قابل قبولی دارد. تجهیزات ایمنی این کراس‌اوور شامل شش کیسه هوا، سیستم ترمز ضدقفل و توزیع نیروی ترمز، سیستم کنترل پایداری، سیستم کنترل ایستایی در سربالایی، سیستم هشدار برخورد از جلو،‌ رادار نقطه کور، سنسور پارک جلو و عقب هستند.

 

در بخش تجهیزات رفاهی نیز امکانات مرسوم یک کراس‌اوور آسیایی را در این خودرو خواهیم یافت. کروز کنترل، دوربین 360 درجه، نمایشگر 24 اینچی یکپارچه سیستم صوتی و کلاستر، سیستم ورود و استارت بدون کلید، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک با دریچه برای ردیف عقب، تریم چرمی کابین، سیستم صوتی با 8 بلندگو، نورپردازی کابین، شارژر وایرلس و سقف شیشه‌ای فتوکرومیک از جمله تجهیزات رفاهی کراس‌اوور ونوسیا هستند.

 
 
دیگر امکانات
سنسور پارک جلو و عقب، کروز کنترل، دوربین 360 درجه، سیستم هشدار تصادف در جلو، سیستم کنترل فشار باد لاستیک ها TPMS، سیستم هشدار نقطه کور، سیستم ورود بدون کلید، روکش چرمی صندلی ها، شارژ وایرلس، سقف پانوراما

رقبای ونوسیا V-Online در بازار

ونوسیا V-Online از جمله کراس‌اوورهای میان‌رده بازار است که قیمت اکثر تیپ‌های آن در محدوده کمتر از 20 هزار دلار تعیین می‌شود. بنابراین می‌توان امیدوار بود که این خودرو با نرخی رقابتی به دست مشتریان برسد. البته رقبای بسیاری نیز به انتظار این خودرو در بازار ایران نشسته‌اند که اکثر آن‌ها در محدوده قیمتی مشابه با این خودرو قرار می‌گیرند. بزرگترین و جدی‌ترین رقیب ونوسیا وی آنلاین، کراس‌اوور وارداتی گروه بهمن یعنی بستیون T77 است. این دو خودرو در یک کلاس قرار دارند و از نظر مشخصات فنی نیز شبیه به یکدیگر هستند. همچنین انتظار داریم تا قیمت این دو خودرو در محدوده‌ای نزدیک به یکدیگر تعیین شود.

 

دیگر رقبای ونوسیا V-Online، کراس‌اوورهای کوچک مونتاژی بازار ایران هستند که قیمت آن‌ها در محدوده کمتر از دو میلیارد تومان قرار دارد. کی ام سی K7، لاماری ایما و لاماری ایما X، فونیکس FX و فونیکس تیگو 7 پرو از جمله رقبای ونوسیا وی آنلاین به شمار می‌آیند. در این بازار شلوغ و پرتراکم، مزیت ونوسیا V-Online برای مشتریان ایرانی اشتراکات فنی این خودرو با محصولات ژاپنی است که همواره به کیفیت بالا شهرت داشته‌اند.

-