قوانین کشور ما بر اساس دین اسلام به تصویب رسیده و اجرا می‌شوند. یکی از قوانین جاری کشور رعایت حجاب برای تمامی افراد جامعه است و بر همین اساس نیروی انتظامی وظیفه دارد در صورت مشاهده هرگونه کشف حجاب نسبت به اعمال قانون و برخورد با آن اقدام نماید. از جمله مواردی که جهت کشف حجاب سرنشینان خودروها اعمال می‌شود توقف خودروست. بر این اساس پلیس در مراحل اول نسبت به صدور اخطار به مالک خودرو اقدام می‌کند و در صورت عدم توجه به هشدارهای اولیه خودرو توقیف خواهد شد. به همین منظور آگاهی از ضوابط و شرایط توقف ماشین برای کشف حجاب و همچنین مراحل ترخیص خودرو اهمیت دارد.

 

1

 

توقیف ماشین برای کشف حجاب

قانون‌گذار جرائم گوناگونی را برای افرادی که حجاب اسلامی را رعایت نمی‌کنند در نظر گرفته است. یکی از این موارد توقیف ماشین افرادی خواهد بود که در داخل کابین کشف حجاب کرده‌اند. نیروی انتظامی پس از مشاهده اولین مورد کشف حجاب یا عدم رعایت پوشش اسلامی در خودرو پیامکی را به مالک ارسال می‌کند تا جرم موردبحث را تکرار نکند. درصورتی‌که مالک و سرنشینان توجهی به این هشدار نکرده و دوباره کشف حجاب کنند توقیف الکترونیکی ماشین صادر شده و راننده برای ترخیص آن باید مراحل خاصی را طی کند.

کشف حجاب در خودرو چگونه ثبت می‌شود؟

با عنایت به نصب دوربین‌های متعدد در نقاط مختلف شهرها، پلیس با استفاده از آن‌ها نسبت به بررسی وضعیت حجاب سرنشینان داخل خودروها اقدام می‌کند و درصورتی‌که کشف حجابی صورت گرفته باشد با استفاده از این دوربین‌ها پلاک خودرو ثبت شده و پیامک به مالک ارسال می‌شود.

جریمه کشف حجاب در خودرو برای بار اول

اولین باری که پیامک کشف حجاب با سر شماره police به مالک خودرو ارسال شود هیچ‌گونه جریمه و مجازاتی برای او در نظر گرفته نخواهد شد. در واقع این پیامک تنها جنبه هشدار و جلوگیری از تکرار تخلف را دارد. متن پیامکی که از سوی نیروی انتظامی به مالک خودروی کشف حجاب کرده ارسال می‌گردد به شرح زیر است:

سلام، مالک خودرو به شماره پلاک … سرنشین / راننده خودروی شما مرتکب جرم کشف حجاب شده است؛ لذا به منظور جلوگیری از تکرار جرم به شما تذکر داده می‌شود. پلیس امنیت اخلاقی

جریمه کشف حجاب در خودرو برای بار دوم

اگر مالک یا سرنشینان خودرو نسبت به پیامک اول پلیس بی‌اعتنا بوده و تخلف خود را دوباره تکرار نمایند پیامک دومی به مالک خودرو ارسال شده و اعلام می‌شود که به دلیل نادیده گرفتن قانون و ارتکاب مجدد جرم، خودروی او به‌صورت الکترونیکی و به مدت ۱۵ روز توقیف می‌شود. در این حالت خودرو اجازه تردد و خرید و فروش را نخواهد داشت. با گذشت این مدت اگر مالک و سرنشینان جرم را دوباره تکرار نکنند خودرو رفع توقیف خواهد شد. البته باید دانست پس از دریافت پیامک دوم مالک باید تمامی جریمه‌های قبلی را پرداخت نماید و همچنین در صورت اتمام مهلت بیمه شخص ثالث نسبت به تمدید آن اقدام کند.

جریمه کشف حجاب در خودرو برای بار سوم

در صورت عدم توجه مالک و سرنشینان به پیامک‌های قبلی و اصرار بر کشف حجاب، پیامک سوم به مالک ارسال می‌شود و در آن ضمن اخطار مجدد نسبت به رعایت قانون و حفظ حجاب و همچنین توقیف خودرو به مدت یک هفته، از مالک خواسته می‌شود منتظر تماس مأمورین نیروی انتظامی بماند. در این تماس مالک خودرو دو گزینه توقیف خودرو در پارکینگ راهنمایی و رانندگی یا توقیف با چرخ هوشمند در پارکینگ منزل را خواهد داشت. درصورتی‌که مالک گزینه اول را انتخاب نماید برای رفع توقیف خودرو باید مراحلی را که در ادامه به آن اشاره می‌کنیم پشت سر بگذارد.

چگونه به پیامک کشف حجاب در خودرو اعتراض کنم؟

اگر به پیامک‌های دریافتی از نیروی انتظامی اعتراض دارید می‌توانید به‌صورت حضوری به کلانتری یا مرکز پلیس امنیت اخلاقی محل سکونت خود مراجعه کرده و فرم اعتراض را پر کنید. پس از بررسی دوربین‌ها و مدارک لازم، در صورت صحیح بودن اعتراض جریمه کشف حجاب برای مالک خودرو درج نمی‌شود.

توقیف خودرو در پارکینگ عمومی یا شخصی

همان‌طور که گفته شد با ارسال پیامک سوم به مالک خودرو، نیروی انتظامی طی تماس تلفنی از مالک می‌خواهد نوع توقیف خودرو را انتخاب نماید. در این حالت توقیف می‌تواند در پارکینگ منزل و با قفل چرخ هوشمند انجام شده یا اینکه خودرو به پارکینگ راهنمایی و رانندگی منتقل شود.

کدهای تخلف پلیس امنیت اخلاقی

درصورتی‌که پیامک ارسالی به مالک خودرو دارای کد تخلف باشد باید به مرکز امنیت اخلاقی محل سکونت خود مراجعه نمایید. این کدها به شرح زیر هستند:

  • کد ۱۴ و ۱۵: بدحجابی و بی‌حجابی داخل خودرو
  • کد ۱۶: پوشش نامناسب و روابط نامشروع داخل خودرو
  • کد ۱۷: داشتن حیوانات خانگی داخل خودرو یا ایجاد آلودگی صوتی
  • کد ۱۸: ترددهای مکرر و دور دور کردن
  • کد ۳۳ و ۳۵: روزه‌خواری یا استعمال دخانیات داخل خودرو

مدارک موردنیاز برای ترخیص ماشین

در صورت توقیف ماشین برای کشف حجاب و انتقال آن به پارکینگ، مالک یا نماینده قانونی وی باید مدارکی همچون شناسنامه و کارت ملی، سند و کارت ماشین، گواهینامه رانندگی، برگه تسویه خلافی خودرو، برگه تسویه عوارض شهرداری، بیمه‌نامه شخص ثالث و معاینه فنی را به همراه داشته و به پلیس امنیت مراجعه نماید تا پس از پرداخت هزینه‌هایی از جمله هزینه پارکینگ خودرو را ترخیص نماید.

مراحل ترخیص خودرو از پارکینگ به دلیل بی‌حجابی

همان‌طور که گفته شد با تکرار کشف حجاب در خودرو و ارسال پیامک‌های بعدی به مالک، خودرو توقیف خواهد شد. درصورتی‌که راننده پس از دریافت پیامک دوم جهت دادن تعهد به پلیس امنیت اخلاقی مراجعه نکند پیامک سوم نیز به مالک ارسال شده و خودرو به مدت یک هفته توقیف خواهد شد. در این حالت خودرو یا در پارکینگ منزل توقیف شده و یا به پارکینگ راهنمایی و رانندگی منتقل می‌شود. پس از پایان مدت مشخص شده جهت توقیف خودرو، مالک یا نماینده قانونی وی باید با در دست داشتن مدارکی که به آن‌ها اشاره شد به مراکز پلیس امنیت اخلاقی محل سکونت خود مراجعه کرده و پس از پرداخت هزینه‌ها خودرو را از پارکینگ ترخیص نماید.

توجه نکردن به پیامک‌های کشف حجاب و عدم مراجعه به پلیس امنیت اخلاقی چه عواقبی را برای راننده در پی خواهد داشت؟

در حال حاضر با هوشمند شدن سیستم‌های ثبت و بررسی تخلفات رانندگی، توقیف ماشین برای کشف حجاب به‌صورت الکترونیکی صورت می‌پذیرد؛ بنابراین درصورتی‌که راننده پس از دریافت پیامک‌های کشف حجاب به مراکز پلیس امنیت اخلاقی مراجعه نکند خودرو به‌صورت سیستمی و فیزیکی توقیف شده و امکان تردد و همچنین خرید و فروش آن وجود نخواهد داشت. توصیه می‌شود در صورت دریافت پیامک‌های کشف حجاب، در اسرع وقت به مراکز پلیس مراجعه نموده تا ضمن ثبت تعهد کتبی نسبت به پرداخت هزینه‌های قانونی و طی کردن مراحل ترخیص خودرو اقدام نمایید.

-