با افزایش روز افزون جمعیت شهری و به تبع آن ترافیک شدید خیابان‌ها، استقبال عموم مردم از موتورسیکلت افزایش یافته است. اگرچه استفاده از موتورسیکلت خطرات خاص خود را دارد اما به دلیل هزینه‌های خرید و نگهداری کمتر نسبت به خودرو، ابعاد جمع و جورتر و همچنین مصرف سوخت پایین‌تر نظر افراد زیادی را به خود جلب کرده است. متأسفانه گاهی اوقات مشاهده می‌شود راکبان موتورسیکلت توجهی به رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی ندارند و این موضوع باعث اعمال جریمه می‌شود. جریمه‌های ثبت شده می‌بایست پرداخت شوند چراکه در غیر این صورت امکان نقل‌وانتقال موتورسیکلت به افراد دیگر وجود نخواهد داشت. در ادامه روش‌های مختلف اطلاع از خلافی موتورسیکلت را خدمت شما عزیزان ارائه می‌کنیم همراه ما باشید.


5

 

استعلام خلافی موتورسیکلت

جهت اطلاع از میزان خلافی موتورسیکلت خود می‌توانید از روش‌های زیر استفاده کنید:

استعلام از طریق ارسال کد VIN

جهت اطلاع از میزان خلافی موتورسیکلت خود با استفاده از کد VIN کافی است این کد ۱۷ رقمی درج شده روی کارت موتور را در اختیار داشته باشید. در اکثر روش‌های استعلام خلافی موتور وارد کردن کد VIN الزامی خواهد بود.

استعلام خلافی موتور با پلاک

یکی از روش‌های اطلاع از خلافی موتور استفاده از شماره پلاک آن است اما در این روش نیز باید شماره VIN ارائه شود. در ادامه به این روش‌ها اشاره می‌کنیم.

استعلام آنلاین خلافی موتور از طریق وب‌سایت راهور

جهت استفاده از این روش کافی است به وب‌سایت rahvar120.ir مراجعه نمایید. پس از ورود به سایت باید وارد بخش استعلام تخلفات رانندگی و سپس سامانه خدمات الکترونیک انتظامی (سخا) شوید. در این وب‌سایت با ورود کد ملی و رمز عبور خود می‌توانید سوابق جریمه‌ها و خلافی موتورسیکلت را مشاهده نمایید. باید دقت کرد اطلاعات این سایت به‌صورت هفتگی به‌روز می‌شود.

استعلام خلافی از طریق تلفن بدون کارت موتور

روش دیگر استعلام خلافی موتورسیکلت استفاده از تلفن است. به همین منظور باید با شماره ۸۸۲۸۸۸۸۸ تماس حاصل نمایید. البته افرادی که از خارج شهر تهران با این شماره تماس می‌گیرند می‌بایست کد ۰۲۱ را نیز قبلاً شماره‌گیری نمایند.

استعلام خلافی موتورسیکلت با کد دستوری (USSD) 110

یکی دیگر از روش‌های اطلاع از میزان جریمه‌های ثبت شده برای موتورسیکلت استفاده از کد دستوری یا USSD است. به همین منظور باید با گوشی خود شماره *۱۱۰# را گرفته و کد ۱۷ رقمی VIN را وارد نمایید تا جزئیات مربوط به خلافی موتورسیکلت برای شما ارسال شود.

مراجعه حضوری به دفاتر پلیس +۱۰

درصورتی‌که علاقه‌ای به روش‌های یاد شده نداشتید می‌توانید به‌صورت حضوری به دفاتر پلیس +۱۰ مراجعه نمایید و با ارائه مشخصات موتورسیکلت خود از میزان خلافی آن اطلاع یابید.

نحوه پرداخت خلافی موتور

پس از استعلام خلافی موتورسیکلت و اطلاع از میزان جریمه‌ها، نوبت به پرداخت آن‌ها می‌رسد که روش‌های مختلفی برای پرداخت خلافی وجود دارد. از جمله این روش‌ها می‌توان به استفاده از خودپردازهای بانک ملی، تماس با تلفن بانک ملی به شماره ۰۹۶۲۲، پرداخت اینترنتی خلافی از درگاه پرداخت بانک ملی و همچنین استفاده از برنامه‌های موبایلی و نرم‌افزارهای پرداخت جریمه اشاره کرد.

پرداخت خلافی موتورسیکلت آنلاین

جهت پرداخت آنلاین خلافی وسیله نقلیه خود می‌توانید از وب‌سایت‌هایی همچون پیشخوان ۲۴ یا قبضینو استفاده کنید. البته دقت داشته باشید که اطلاعات مربوط به پرداخت و حذف جریمه‌های قبلی با اندکی تأخیر ثبت می‌شود و اگر به دنبال تسویه سریع‌تر خلافی هستید می‌توانید به پلیس +۱۰ مراجعه کنید.

پرداخت خلافی موتورسیکلت آفلاین

درصورتی‌که به اینترنت دسترسی ندارید می‌توانید با مراجعه به دفاتر پلیس +۱۰ خلافی خود را تسویه کنید. همچنین می‌توان از عابر بانک ملی و دفاتر پیشخوان دولت نیز به همین منظور استفاده کرد.

-