زمانی که قوانین مربوط به بیمه را مطالعه کنید با این عبارت بیشتر آشنا خواهید شد. در واقع عبارت فرانشیز بیمه برای تمامی بیمه‌نامه‌ها وجود دارد اما در زمینه بیمه بدنه، بیمه درمان و مسئولیت این موضوع پررنگ‌تر می‌شود. در واقع فرانشیز بیمه بخش یا درصدی از خسارت است که شرکت بیمه آن را پرداخت نمی‌کند و مسئولیت پرداخت آن با فرد بیمه‌گذار یا مالک خودروست. میزان فرانشیز بیمه بدنه در قراردادی که بین مالک و شرکت بیمه منعقد می‌شود مشخص شده است. برای مثال اگر فرانشیز بیمه بدنه خودروی شما ۱۰ درصد باشد و قیمت خودروی شما در بیمه‌نامه نیز ۵۰۰ میلیون تومان درج شده باشد، در صورت سرقت خودرو، بیمه ۹۰ درصد این مبلغ را پرداخت خواهد کرد اما ۱۰ درصد فرانشیز یعنی ۵۰ میلیون تومان از کل مبلغ خودرو را باید خود شما بپردازید.

 

19

نحوه محاسبه فرانشیز بیمه بدنه چطور است؟

معمولاً این فاکتور در بیمه بدنه خودرو یک رقم ثابت نیست و درصورتی‌که حادثه بار اول رخ داده باشد جدولی مورد استناد خواهد بود که به آن خواهیم پرداخت. البته عوامل متنوعی در تعیین میزان فرانشیز دخالت دارند که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • تاریخ صدور گواهینامه راننده که کمتر از سه سال نباشد
  • سابقه رانندگی که در آن راننده مقصر حادثه باشد یا نباشد
  • تعداد دفعاتی که خسارت رخ می‌دهد؛ به عبارت دیگر در تصادفات دوم و سوم میزان فرانشیز دریافتی افزایش خواهد یافت
  • شرایط شرکت‌های بیمه‌گر
  • تناسب پوشش‌های بیمه بدنه و خسارت رخ داده

انواع فرانشیز بیمه بدنه

احتمالاً تاکنون متوجه شده‌اید که معمول‌ترین روش محاسبه فرانشیز بر اساس درصدی از کل پوشش مندرج در بیمه‌نامه است. البته روش‌های دیگری نیز برای محاسبه آن وجود دارد که شامل انواع ثابت و با سقف مشخص می‌شود. در روش اول عدد و رقمی ثابت در بیمه‌نامه قید شده و میزان خسارت وارده به خودرو هرچقدر باشد مبلغ فرانشیز را از آن کم و سپس خسارت را به مالک پرداخت می‌کنند. اما در روش فرانشیز با سقف مشخص، شرکت بیمه‌گر عددی را به عنوان سقف پرداخت خسارت تعیین کرده و پرداخت مبلغ بالاتر از آن بر عهده مالک خودرو خواهد بود. به‌طور مثال درصورتی‌که حداکثر تعهد شرکت بیمه برای جبران خسارت خودروی شما ۲۰۰ میلیون تومان باشد و خودروی شما ۳۰۰ میلیون تومان خسارت ببیند، پرداخت ۱۰۰ میلیون بر عهده خود شما خواهد بود.

فرانشیز بیمه بدنه در خسارت‌های مختلف چگونه محاسبه می‌شود؟

باید توجه داشت که هر شرکت بیمه شرایط و ضوابط خاص خود را جهت محاسبه فاکتور موردبحث در خسارت‌های گوناگون دارد اما به‌طورکلی در خسارت‌هایی که برای بار اول رخ داده جدول زیر مورد استناد قرار می‌گیرد:

نوع فرانشیز درصد فرانشیز
تصادفی که کل خودرو از بین می‌رود ۱۰
واژگونی خودرو ۱۰
خسارت ناشی از تصادف و آتش‌سوزی ۱۰
خسارت کلی و جزئی ۲۰
خسارت ناشی از مواد شیمیایی، اسید و رنگ ۳۰
خط و خش ۹۰
بلایای طبیعی ۹۰
شکستن شیشه ۹۰

همان‌طور که دیده می‌شود میزان فرانشیز برای مواردی همچون خط و خش بدنه، بلایای طبیعی و شکستن شیشه بسیار بالا و حدود ۹۰ درصد پوشش بیمه بدنه است.



حذف فرانشیز بیمه بدنه

به‌طورکلی حذف این شرط از بیمه بدنه خودرو امکان‌پذیر نیست اما برخی شرکت‌های بیمه تبصره‌ای در بیمه‌های خود قرار داده‌اند که بر این اساس می‌توان پوشش حذف فرانشیز بیمه بدنه را انتخاب کرد. با انتخاب این گزینه شرکت بیمه‌گر کل خسارت وارده به خودرو را پرداخت خواهد کرد هرچند استفاده از این پوشش باعث افزایش حق بیمه بدنه خودرو می‌شود. در نهایت توصیه می‌کنیم هنگام خرید بیمه بدنه خودروی خود با دقت تمامی بندهای مندرج در قرارداد را مطالعه نمایید تا با آگاهی کامل از پوشش‌ها و تعهدات شرکت بیمه انتخابی درست و مناسب داشته باشید.

-