برن آوت

برن آوت یکی از متداول ترین حرکات نمایشی است که می‌توان با خودرو انجام داد. فرقی هم نمی‌کند خودروی شما دیفرانسیل عقب یا جلو باشد فقط کافیست خودروی مورد نظر قدرت موتور مناسب و ترمزهای قوی داشته باشد. در خودروهای دیفرانسیل عقب برای انجام حرکت نمایشی راننده پدال گاز را تا انتها فشرده و سپس آرام آرام ترمز می‌گیرد. در این حالت به دلیل اینکه ترمزهای جلو قوی‌تر از ترمزهای عقب هستند؛ تایرهای جلو خودرو را ساکن نگه می‌دارند و تایرهای عقب به صورت درجا می‌چرخند. البته در برخی از خودروهای عضلانی آمریکایی سیستمی برای این حرکت تعبیه شده تا هنگام ترمز فقط ترمزهای جلو درگیر شوند. در این حالت هم فشار کمتری به موتور خودرو وارد می‌شود و هم استهلاک لنت ترمزهای عقب کاهش می‌یابد.

 

15

 

انجام این حرکت باعث ایجاد دود بسیار غلیظی می‌شود. بسیاری از رانندگان قبل از شروع درگ برای چند ثانیه برن آوت را انجام می‌دهند تا لاستیک‌های خودرو گرم شوند و کشش بیشتر و بهتری داشته باشند. البه واضح است که اگر این حرکت را برای چند دقیقه به طور مداوم انجام دهید لاستیک‌های خودرو آتش می‌گیرند!

هرچند این حرکت بیشتر با خودروهای دیفرانسیل عقب انجام می‌شود اما ممکن است برای برخی سوال پیش بیاید که: برن آوت زدن با خودروهای دیفرانسیل جلو چگونه انجام می‌شود؟ پاسخ این سوال بسیار ساده است. در خودروهای دیفرانسیل جلو به جای استفاده از ترمزهای اصلی باید از ترمز دستی خودرو استفاده کرد. البته باید توجه داشت انجام این حرکت با یک خودروی دیفرانسیل جلو، نیازمند ترمز دستی بسیار قوی می‌باشد.

دریفت

دریفت، زیباترین و محبوب‌ترین حرکات نمایشی است که می‌توان با یک خودرو انجام داد. این حرکت که ناشی از بیش فرمانی خودروست برای اولین بار در دهه ۱۹۶۰ در کوهستان و گردنه‌های ژاپن متولد شد. برای اجرای درست این حرکت حتما نیاز به یک خودرو دیفرانسیل عقب یا دو دیفرانسیل است. کمتر کسی هست که نداند دریفت زدن چگونه انجام می‌شود. در این حرکت راننده قبل از رسیدن به پیچ با بازی با پدال گاز و کلاچ یا ترمز دستی قسمت انتهایی خودرو رو از مسیر اصلی حرکت خارج می‌کند و آن را به پهلو می‌چرخاند. راننده تا زمانی که لاستیک‌های خودرو منفجر نشوند می‌تواند با این حرکت آسفالت پیست را خط خطی کند!

پاور اسلاید

ممکن است بسیاری از افراد پاور اسلاید یا پیچیدن قدرتی را با دریفت یکی بدانند یا اشتباه بگیرند در صورتی که این دو حرکت کاملا یکدیگر متفاوت هستند. همانطور که بالاتر گفته شد برای دریفت زدن نیاز به مهارت همزمان کنترل کردن پدال گاز و کلاچ است در صورتی که برای پاور اسلاید (Power Slide) زدن فقط یک خودرو با گشتاور بالا کافیست. در این حرکت محور عقب خودرو در میانه‌های پیچ بر اثر گشتاور زیاد از مسیر خود به سمت خارج پیچ منحرف می‌شود و با رها کردن پدال گاز دوباره همه چیز به حالت عادی خود با می‌گردد. واضح است که برای اجرای این حرکت نیز نیاز به یک خودروی دیفرانسیل عقب هست.

دونات

دونات نیز یکی از حرکاتیست که ممکن است با دریفت کشیدن اشتباه گرفته شود. در این حرکت راننده یک نقطه فرضی مقابل خود تصور می‌کند و سپس خودرو را به دور آن نقطه می‌چرخاند. پس از چند دور، حول این نقطه فرضی بر روی آسفالت یک دایره به شکل دونات ظاهر می‌شود و به همین دلیل هم اسم این حرکت را دونات گذاشته‌اند. البته به این حرکت دور درجا هم گفته می‌شود. برای دونات زدن نه تنها نیاز به یک خودرو دیفرانسیل عقب پرقدرت هست بلکه برای اجرای بهتر آن باید اجزای سیستم فرمان خودرو تیونینگ شوند تا چرخ‌های جلو بتوانند بیش‌تر از حد معمول به طرفین بچرخند.

راکفورد

یکی از ناشناخته‌ترین حرکات نمایشی با خودرو راکفورد یا همان دور پلیسی نام دارد. برای انجام این حرکت لازم است راننده با سرعت خودرو را در دنده عقب براند و سپس با نیم دور چرخاندن فرمان، مسیر حرکت خودرو را ۱۸۰ درجه تغییر داده و به جلو حرکت کند. البته انجام این حرکت جزئیات بیشتری نیز دارد که پرداختن به آن از اهداف ما در این مقاله نیست. جالب است بدانید برخلاف تمام حرکت‌های نمایشی بالا برای اجرای این حرکت نیاز به خودروی دیفرانسیل جلو دارید.

-