چشم‌انداز پردازش زبان طبیعی، با ظهور مدل‌های زبانی بزرگ دستخوش دگرگونی شده است. این مدل‌ها نحوه تعامل ماشین‌ها با زبان انسان و درک آن را متحول کرده است. در حالی که بازار جهانی مملو از مدل‌های زبانی متعدد به زبان انگلیسی و سایر زبان‌های رایج دنیاست. فارسی‌زبانان با کمبود چنین مدل‌های زبانی اختصاصی مواجه هستند. به همین دلیل، مرکز تحقیقات هوش مصنوعی پارت با بهره‌گیری از تجربه چندین ساله خود در توسعه و ارائه راهکارهای هوشمند و عرضه بیش از ۱۰۰ سرویس هوشمند، از گروه مدل‌های زبانی توسعه‌یافته بر پایه زبان فارسی رونمایی کرد.

 

20

گروه مدل‌های زبانی درنا با ظرفیت‌های گوناگون ۳، ۷ و ۱۳ میلیارد پارامتری است که توسط این مجموعه توسعه داده شده و قرار است در آینده‌ای نزدیک از مدل پیشرفته‌تر ۳۴ میلیارد پارامتری نیز رونمایی شود.

درنای فارسی این پتانسیل را دارد که نقشی پررنگ و تعیین‌کننده در حفظ و ترویج زبان و فرهنگ فارسی در دنیای تکنولوژی داشته باشد و به ساخت ابزارهای هوشمند داخلی کمک کند. این گروه از مدل‌های زبانی فارسی با ارائه قابلیت‌های پردازشی قوی، راه را برای کاربردهای نوآورانه در حوزه‌های مختلف، از ترجمه تا تحلیل احساسات، از چت‌ بات‌ها تا تولید محتوای فارسی هموار می‌کند.

در حالی که این گروه مدل‌های زبانی فارسی پتانسیل بسیار زیادی دارند، توسعه آن‌ها بدون چالش نیست. ایجاد یک الگوی زبان فارسی در سطح جهانی مستلزم غلبه بر موانع متعددی است. در مراحل اولیه توسعه، ایجاد زیرساخت‌های لازم و تخصیص منابع برای توسعه مدل می‌تواند چالش‌برانگیز باشد، بنابراین حمایت دولت و سیاست‌های مناسب در پیمودن این مرحله ضروری است.

چالش مهم دیگر در دسترس بودن داده‌های باکیفیت بالا، متنوع و گسترده به زبان فارسی است؛ زیرا که کیفیت مدل‌های زبانی با کیفیت‌ داده‌های مورد استفاده برای آموزش آن‌ها نسبت مستقیم دارد، لذا دسترسی به مجموعه داده‌های جامع و فاقد سوگیری که تنوع زبان فارسی را دربرمی‌گیرد؛ پیش‌نیاز توسعه مدل‌های زبانی بزرگ و پیچیده است. بنابراین بخش خصوصی و دانشگاهی می‌توانند با اشتراک‌گذاشتن چنین داده‌هایی از پیشرفت درنای فارسی حمایت کنند.

غلبه بر این چالش‌ها مستلزم تلاش هماهنگ همه ذینفعان درگیر در اکوسیستم هوش مصنوعی است. عزم ملی، هم‌دلی و هم‌افزایی بین بازیگران مختلف می‌تواند راه را برای چشم‌اندازی روشن از آینده هموار کند. درنای فارسی با رویکردی یکپارچه می‌تواند بر این موانع غلبه کند تا زبان فارسی در عصر دیجیتال شکوفا شود.

-