پنجاه و نهمین دوره مسترالمپیا از ۱۱ تا ۱۴ آبان برگزار می‌شود و هادی چوپان، بهروز تابانی و وحید بادپی ورزشکاران ایرانی دارای مجوز برای شرکت در این رویداد بزرگ ورزشی هستند. مطرح‌ترین ورزشکار ایرانی هادی چوپان است که سال گذشته با قهرمانی در این مسابقات به اولین ایرانی تبدیل شد که صاحب ساندو شده است.

ابتدا از چوپان شروع خواهیم کرد، برنده ساندو سال گذشته که به حکمرانی آمریکایی‌ها پایان داد و به اولین ایرانی تبدیل شد که توانست در بالاترین سطح رشته بدنسازی و در مستر المپیا عنوان قهرمانی را به دست آورد. هادی در مسابقات امسال سه رقیب سرسخت به نام درک لانسفورد (هم تیمی خود) ، نیک واکر و سامسون داودا دارد و بزرگان و قهرمانان سابق مستر المپیا این رقابت را جذاب و نزدیک‌تر از سال قبل می‌دانند. باید دید گرگ پارسی ساندو را امسال هم به ایران خواهد آورد یا خیر. میزان آمادگی چوپان در ماه‌های اخیر در سطحی بوده که می‌توان امیدوار بود و تکرار قهرمانی امکان پذیر است.

هادی چوپان، درک لانسفورد، نیک واکر، بهروز تابانی، تونی برتون، راس فلانیگان، سامسون داوا، براندون کوری، رومن فریتز، جاستین شییر، حسن مصطفی، میکال کریزانک، فیل کاهار، آندریا پرستی، هانتر لابرادا، چیندو اددرو اوببیکه، ریگان گریمز، تئو لگربر، چارلز گریفتن ورزشکارانی هستند که در دسته آزاد مسترالمپیا ۲۰۲۳ حضور دارند و در بالاترین سطح این مسابقات روی استیج خواهند رفت.

دیگر ورزشکار ایرانی حاضر در این مسابقات بهروز تابانی است که توانست با قهرمانی در برزیل جواز مستر المپیا را به دست بیاورد اما تا این لحظه مشکل ویزا او حل نشده است و باید منتظر ماند و دید چه اتفاقی پیش خواهد آمد. او به دنبال حل این مشکل است تا اولین حضور در مسترالمپیا را تجربه کند، اما شمارش معکوس برای این ورزشکار آغاز شده است.

وحید بادپی در دسته فیزیک کلاسیک مستر المپیا حضور دارد، بادپی اولین حضور خود در مستر المپیا را تجربه می‌کند و حضور در بالاترین سطح رقابت دسته کلاسیک نشان از آپدیت بدنی و پیشرفت و تلاش‌های او دارد. او بعد از آرش رهبر، آبتین شکرابی و علی فولادوند، پنجمین بدنساز ایرانی است که در رقابت دسته فیزیک کلاسیک مستر المپیا حضور خواهد داشت.

اما در این دسته حضور ورزشکار شگفت انگیز فیزیک کلاسیک، کریس بامستد رقابت برای قهرمانی را برای هر ورزشکاری دشوار می‌کند. رامون دینو، اورس کالچینسکی و ترنس رافین بدنسارانی هستند که با کیفیت بالای عضلاتی که دارند نزدیک‌ترین رقبا به کریس بامستد هستند اما به احتمال فراوان در نهایت برای رتبه‌های دوم تا چهارم به رقابت خواهند پرداخت. همچنین وحید بادپی در این دسته با مت گرگو، بریان آنسلی، استفان ماتالا و مایکل دابول رقابت نزدیکی خواهد داشت تا رتبه بالاتری به دست آورد. در این دسته ۳۹ ورزشکار روی استیج خواهند رفت که به جرعت میگویم وحید زیباترین و کامل ترین عضلات پشت را بین همه این نفرات دارد.

در مستر المپیا امسال سه ایرانی دیگر هم مجوز حضور دارند: حسین کلاته (کانادا)، آریا صفایی (آمریکا) و محمدرضا تبریزی (کانادا). البته حسین کلاته مشکل ویزا دارد و نتوانست در این مسابقات شرکت کند، اما آریا صفایی در دسته فیزیک و محمدرضا تبریزی در دسته ویلچر روی استیج خواهند رفت.

برنامه مسابقات مستر المپیا ۲۰۲۳ به شرح زیر خواهد بود:

جمعه ۱۲ آبان:

مقدماتی فیتنس بانوان - مقدماتی ۲۱۲ پوند مردان - مقدماتی فیزیک بانوان - مقدماتی میس المپیا - مقدماتی ولنس بانوان

شنبه ۱۳ آبان، ساعت ۱:۳۰ بامداد:

مقدماتی اوپن مردان (چوپان و تابانی) - فینال ۲۱۲ پوند مردان - فینال فیتنس بانوان - فینال فیگور بانوان - فینال فیزیک بانوان - فینال میس المپیا - فینال ولنس بانوان

شنبه ۱۳ آبان ساعت ۵ عصر:

مقدماتی کلاسیک فیزیک مردان (وحید بادپی) - مقدماتی فیزیک مردان - مقدماتی و فینال دسته ویلچر (محمدرضا تبریزی)

یک شنبه ۱۴ آبان ساعت ۲:۳۰ بامداد

فینال فیزیک مردان - فینال کلاسیک فیزیک کلاسیک مردان (وحید بادپی) و فینال اوپن مردان (هادی چوپان و بهروز تابانی)

-