نخستین بار منتقدان عصر رنسانس که عدم انطباق هنر گوتیک با معیار های یونان و روم کلاسیک را خوار می شمردند, این واژه را بعنوان یک اصطلاح تمسخر آمیز به کار بردند.در اصل این واژه ی اهانت آمیزی بود که در دوران رنسانس برای توصیف هنر غیر کلاسیکی منسوب به گت ها( بربرها ) به کار برده شد.

27

ریشه لغوی گوتیک

لغت گوتیک یعنی منصوب به گوت ها ( از اقوام شمال اروپا)به معنای وحشی است.گوتیک واژه ای اهانت آمیز که در دوران رنسانس به توصیف هنر غیر کلاسیکی به کار می روداین واژه برای توصیف سبک معماری و هنر اروپای باختری در حدود سده های دوازدهم تا شانزدهم به کار برده می شد.

واژه گوتیک نخستین بار توسط جورجیو واسادی نقاش ایتالیایی دوره رنسانس مورد استفاده قرار گرفت او این واژه را در مورد آثاری به کار می برد که از دیدگانش نه تنها رنگ و بویی از زیبایی و متانت کلاسیک نبوده بلکه نوعی وحشیگری و بربریت در آن بچشم می خورد دلیل واسادی این بود که این آثار با همتایان معاصر ایتالیایی بشدت در تضاد بود

اولین بار این جرقه توسط راهب فرانسوی که قصد یکپارچه کردن خرد افلاطونی و مسحیتداشت زده شد زمانی که هنرمندان دوره ی رنسانس نگاهی تهیر آمیز به گذشته ی قرون وسطی افکندند این نام را آنها نهادند.

منشاء سبک گوتیک

هنر گوتیک زاده ی دین مسحیت بود. این سبک حیات خود را  وامدار شیوه ی تفکرات فلسفی، مذهبی قرون وسطی است. طرفداران این سبک به نمایش دادن جنبه های تاریک و سیاه رنگی علاقه مند هستند و در کارهایشان مفهوم مرگ، درد و رنج تمرکز بیشتری دارد آنها سعی می کنند همه ی جوانب زندگی را به صورت متفاوت در معرض عموم قرار دهند.

این سبک در ابتدای (نیمه ی اول قرن ۱۲) منحصر شیوه ی نوینی از معماری آمیخته با عناصر رومی وار و ویژگی هایی از هنر گوتها، شمال پاریس بود. اما از اوایل قرن ۱۳ میلادی هنر گوتیک شامل انواع معماری شهری و نظامی و کاخهای اربابی و نقاشی دیواری و شیشه بندی منقوش و تزئینات داخلی کلیسا و محوطه ی محراب و نقاشی قابی روی تخته و تذهیب و مصور سازی کتاب و جلد سازی و نقش برجسته کاری و پیکره سازی با مواد مختلف چون سنگ و فلز و عاج و چو ب و زرگری بسیار زریف بود.

دلایل پیدایش سبک گوتیک:

۱- دین مسیحیت

۳- انقراض امپراطوری روم

۲- تجلی کلیساها

خصوصیات سبک گوتیک

عناصر عمودی / بلندی ساختمان / قوس تیزه دار / پشتبند معلق / طاق و تویزه / پنجر های شیشه ای

هنر گوتیک زاده ی دین مسحیت بود. این سبک حیات خود را  وامدار شیوه ی تفکرات فلسفی، مذهبی قرون وسطی است. طرفداران این سبک به نمایش دادن جنبه های تاریک و سیاه رنگی علاقه مند هستند و در کارهایشان مفهوم مرگ، درد و رنج تمرکز بیشتری دارد آنها سعی می کنند همه ی جوانب زندگی را به صورت متفاوت در معرض عموم قرار دهند.

معماری گوتیک

کلیسای دیر سن دنی که یکی از آخرین کلیساهای بزرگ است, الهام بخش ساختمان کلیساهای شهر ها شد و بعنوان گاهواره ی هنر گوتیک معروف گردید.

شیشه های رنگی کلیسای شارتر و نور رنگین زیبایی که به درون می تاباند این کلیسا را به کلیسای محبوب عاشقان معماری گوتیک مبدل کرده است.

مد گوتیک

به سبک لباس پوشیدنی گفته می شود که توسط اعضای خرده فرهنگ گوت ها استفاده می شود.استایلی که به آن استایل سیاه پوشان مرموز اطلاق می شود.

به سبک لباس پوشیدنی گفته می شود که تاریکی، ترس و بعضی اوقات بدن نمایی از ویژگی های آن است. استفاده از خصوصیات این سبک در موقعیت های جغرافیای متفاوت است ولی بیشتر عناصر به صورت مشترک می باشد. از طراحان مد سبک گوتیک جان گالیانو و الکساندر مک کویین

پوست رنگ پریده / موهای مشکی/لباس های سراسر سیاه

کلاه های سیلندری / مخروطی

پارچه های مخمل/تور/ساتن/چرم

رنگ های مشکی/بادمجانی/قرمز جگری و آبی تیره

موهای سیاه و موجدار به همراه لب های سیاه ومژه های بلند

تکنیک آرایش گوتیک تکنیکی است بر رنگ پریدگی نمایشی ، بهترین روش برای استفاده از کرم زیر ساز سفید که صورت را به عنوان یک بوم نقاشی در نظر بگیریم سبک گوتیک شامل رنگ کردن مو به رنگ سیاه، موج دار کردن مو، لب های سیاه و لباس های سیاه است.

-