ساموئل ال جکسون هنر پیشه معروف آمریکایی و ستاره هالیوودی است که به واسطه بازی بسیار جذابش در فیلم های پرفروش مشهور است. او برنده ی جوایز بافتا، نخل طلایی و رس نقره ای است و همچنین نامزد اسکار می باشد. برای آشنایی بیشتر با این هنرپیشه ی محبوب و زندگی نامه ی ایشان، مقاله را مطالعه کنید.

4

چکیده ای از بیوگرافی ساموئل ال جکسون

نام: ساموئل لروی جکسون

تاریخ تولد: 21 دسامبر 1948

محل تولد: واشنگتن دی سی

حرفه: بازیگر و تولید کننده سینما

وضعیت تأهل: متأهل

بیوگرافی ساموئل ال جکسون

 

ساموئل در 21 دسامبر سال 1948 در واشنگتن دی سی ایالات متحده آمریکا به دنیا آمد. در آن زمان او به همراه مادر و پدر بزرگش زندگی می کرد و پدرش به کانزاس رفته بود. ساموئل به همراه خانواده به چاتانوگا نقل مکان کرد و در آنجا دوران کودکی اش را گذراند.

وقتی وارد مدرسه شد شاگرد موفقی بود. او بسیار فعال بود و به موسیقی نیز علاقه داشت و در ارکستر مدرسه ساز کر می نواخت. ساموئل به معماری نیز علاقمند بود و دوست داشت که در آینده یک معمار موفق شود. به همین خاطر نیز وارد رشته ی معماری در کالج شد. اما او در همان کالج تغییر رشته داد و در رشته دارم تحصیل کرد. بعد ها او به یک گروه تئاتر آماتور پیوست که بیشترین اعضای آن گروه سیاه پوست بودند.

با وارد شدن او به رشته بازیگری و تئاتر، مادر و پدربزرگش به استعداد ها و توانایی های ساموئل در این زمینه شک داشتند. اما با ظاهر شدن او در یک برنامه تبلیغاتی تلویزیونی و تبلیغ همبرگر، ساموئل با اجرای قوی و فوق العاده اش استعدادهایش را نمایان کرد. به این ترتیب او اولین درآمد دانشجویی خود را از این طریق کسب کرد.

اما مسیر موفقیت او به همین همواری و راحتی نبود. او از آنجایی که یک سیاه پوست بود و مورد تبعیض نژادی قائل می شد، تبدیل به یک مبارز حقوق بشر شد. او به همراه دوستانش در سن 20 سالگی در یک جلسه بعد از ترور مارتین لوتر کینگ شرکت کرد. همین امر سبب شد تا به مدت دو سال از دانشگاه اخراج شود و به این ترتیب برای ادامه تحصیل با سختی هایی مواجه شد.

ساموئل در سال 1972 مدرک لیسانس هنر خود را گرفت و سپس به نیویورک نقل مکان کرد. همین مهاجرت برای او سرنوشت ساز شد و او با فرصت های بی نظیری مواجه شد.

فعالیت حرفه ای ساموئل ال جکسون 

 

اولین تجربه بازیگری ساموئل در فیلم های Together For Days و دارم رگتایم بسیار ناموفق بود و سبب شد تا کارگردان ها از او قطع امید کنند و بنا بر این به مدت 10 سال کنار گذاشته شد. او در این مدت به فعالیت در تئاتر ادامه داد.

ساموئل در سریال spenser: for hire بازی کرد. دو سال بعد در کمدی ادی مورفی بی تجربه ایفای نقش کرد. در سال 1990 در درام جنایی آدم های خوب بازی کرد.

 

ترک اعتیاد و دریافت جایزه نخل طلایی ساموئل ال جکسون 

 

ساموئل به علت اعتیاد به مواد مخدر و الکل،  فرصت بازی در نقش های زیادی را از دست داد. ساموئل قرار بود در موزیکال Two Trains Running نقش اصلی را بازی  کند اما کارگردان یک بازیگر دیگر را انتخاب کرد. همین امر باعث شدن تا او تصمیم بگیرد اعتیاد را ترک کند و جدی تر تلاش کند و استقلال خود را به دست آورد.

ساموئل موفق به ترک اعتیاد شد و بعد از ترک اعتیاد در یک فیلم به نام تب جنگل، نقش یک معتاد به او پیشنهاد شد. همین پروژه در حرفه ی بازیگری او یک نقطه عطف به حساب می آمد. او با موفقیت این نقش را بازی کرد و نشان داد که دارای استعداد و توانایی های زیادی است. به همین دلیل موفق به دریافت جایزه نخل طلایی شد.

دریافت جایزه اسکار ساموئل ال جکسون 

 

ساموئل در سال 1993 در فیلم اسلحه پر و در فیلم پارک ژوراسیک ایفای نقش کرد. یک سال بعد در فیلم عامه پسند به کارگردانی کوئنتین تارانتینو به ایفای نقش پرداخت. این فیلم جنایی با ترکیب شوخ طبعی و خشونت، اشاره های سینمایی و استفاده از فرهنگ عامیانه و دیالوگ های خاص به شهرت رسید و در هفت رشته نامزد دریافت جایزه اسکار شد.

یکی از آن ها با بازی هنرمندانه ساموئل بود که علاوه بر دریافت جایزه اسکار، عنوان بهترین بازیگر مرد، گلدن گلوب و جایزه بفتا  را نیز دریافت کرد.

ساموئل بعد از یک سال در فیلم جان سخت 3 بازی کرد. یک سال بعد نیز در فیلم کارآگاهی "زمانی برای کشتن" بازی کرد که در نتیجه آن، نامزد گلدن گلوب شد.

سال پربار برای ساموئل ال جکسون 

 

ساموئل در سال 1997 در سه فیلم "یک، هشت، هفت" ، "جویبار ایو" و "جکی براون" ایفای نقش کرد، این سال برای او سال پرباری بود. او موفق به دریافت جایزه خرس نقره ای شد و برای بار چهارم نامزد گلدن گلوب شد.

در سال های اول قرن حاضر اپیزود اول فیلم جنگ ستارگان از جورج لوکاس اکران شد و ساموئل در نقش اصلی میس ویندو ظاهر شد. این فیلم با استقبال پر شور مخاطبان مواجه شد. در اولین سال اکران این فیلم یک میلیارد دلار فروش داشت.

-