یکی از کارهای مهم که پس از کاهش وزن باید انجام دهید، تثبیت لاغری است. در ادامه اطلاعاتی در مورد روش های تثبیت وزن و نکات مهم در مورد آن پس از رژیم و لاغری را توضیح می دهیم.

شاید شنیده باشید که گفته اند لاغر ماندن سخت تر از لاغر شدن است و این یکی از مهمترین دغدغه های ذهنی افراد است که پس از یک دوره رژیم لاغری سریع یا طولانی، مقداری وزن کم کرده اند و حالا نگران بازگشت وزن کم شده می باشند. این افراد حق ندارند نگران باشند زیرا برگشت وزن یکی از مشکلات مهم است که بعد از لاغری، فرد را تهدید می کند.

بدن ممکن است در طول سالها به اضافه وزن و عادات بد غذایی عادت کرده باشد و هنوز شرایط جدید را نپذیرفته است و نیازهای جدیدش را نمی شناسد و از آن بدتر هم اینکه اگر مقدار زیادی وزن را طی مدتی کوتاه کم کرده باشیم، بدن را به حالت قحطی برده و آن را آماده خطر کرده ایم. پس باید در مورد نحوه ثابت نگه داشتن وزن پس از رژیم لاغری را بدانید تا از یک رژیم تثبیت وزن تبعیت کنیم.

رژیم تثبیت وزن برای ادامه داشتن کاهش وزن

ثابت نگه داشتن وزن فقط برای چند روز و چند هفته نیست، بلکه در تمام یک زندگی سالم ادامه دارد و به همین دلیل باید سبک زندگی را به آهستگی و با ویژگی های طبیعی بدن مطابقت بدهید. اگر با رژیم به لاغری دلخواه رسیده اید باید بدانید احتمال بازگشت وزن به دلایلی در شما زیاد است. پس باید در رژیم غذایی خود، از این به بعد بعضی از نکات را رعایت کنید و در مصرف مواد غذایی توصیه شده و عدم مصرف مواد غذایی مضر در رژیم لاغری دقت زیادی کنید تا وزن شما ثابت بماند.

در ادامه این مطلب بعضی از نکات طلایی برای تثبیت لاغری و ثابت نگه داشتن وزن پس از رژیم را آموزش می دهیم.
 
19

مواد غذایی مفید برای تثبیت لاغری

سبزیجات تازه خام و پخته شده، میوه های تازه، هویج و دیگر سبزی های ریشه ای، سالادهای سبزیجات، چاشنی ها، دانه های غلات کامل مانند برنج قهوه ای و گندم سبوس دار، پاستای گندم کامل، نان کامل، کورن فلکس صبحانه دارای غلات کامل، زرد آلوی خشک، آلوها، حبوبات مانند لوبیای قرمز، نخود، لوبیاهای روغنی، عدس، ماهی ها و صدف ها، ماست کم چرب، پنیر کم چرب، شیر بدون چربی، ماکیان، مواد غذایی فیبر دار، مواد غذایی حاوی پروتئین و مواد غذایی حاوی کربوهیدرات های سالم و … باعث سلامت شما و کمک به سلامت شما می شود.

برای ثابت نگه داشتن وزن پس از لاغری باید تفاوت بین چربی خوب و چربی بد را بدانید. ار چبی های ترانس و چربی های اشباع شده که بیشتر در روغن های صنعتی و غذاهای فرآوری شده یافت می شوند باید پرهیز کنید و در عوض چربی های اشباع نشده و اسیدهای چرب امگا 3 که چربی مفید هستند مانند روغن زیتون، آجیل، روغن ماهی و روغن های مختلف دانه ها را جایگزین نمایید.
 
 
 
 

مواد غذایی که باید با احتیاط مصرف گردند

غلات تصفیه شده مانند نان سفید، روغن های طبخ شده با کیفیت خوب مانند روغن زیتون، روغن گردو، روغن بادام، میوه های خشک، ماست با چربی متوسط، شیر نیمه چرب، مغزهای تازه و بذرها، گوشت های فرآوری شده و آماده، آبمیوه، نمک باید با احتیاط مصرف شوند.

پس از تثبیت وزن این غذاها را نخورید

کیک ها، بیسکویت ها، شکلاتها، شیرینی ها، پودینگ، کره، کله پاچه، مارگارین، کرم و خامه، کلوچه، اسنکهای کوچک نمکی، پنیر خامه ای، تولیدات گوشتی و گوشتهای چرب ، نوشیدنی های شکری، غذاهایی که عمیقا سرخ شده است، چیپس ها، انواع فست فود و غذاهای فرآوری شده شامل سیب زمینی سرخ کرده، سوسیس و کالباس.

میان وعده های سالم

برای تثبیت لاغری پس از رژیم کاهش وزن، شما باید مراقب چیزی که می‌خورید باشید. مصرف یک اسنک ناسالم هنگامی که وزن کم کرده‌اید، کار آسانی است. با خوردن اسنک‌های سالم از افزایش وزن جلوگیری کنید. پنیر کم کالری، ماست، میوه و سبزیجات، گزینه‌های عالی برای میان وعده هستند. همچنین خوردن سه وعده غذایی کوچک‌تر در روز، بهتر از مصرف وعده‌های غذایی بزرگ‌تر به تنظیم و تثبیت وزن شما کمک می‌کند. این وعده‌های غذایی کوچک‌تر، همراه با مصرف دو میان وعده‌ی سالم، متابولیسم شما را در تمام طول روز فعال نگه می‌دارند
برای حفظ وزن کاهش یافته، بهتر است تا زمانی که سیر شوید، غذا بخورید و پس از آن دست از خوردن بکشید. با این کار می‌توانید پس از رِژیم لاغری وزن تان را تثبیت کنید. حتی اگر مقداری غذا در بشقاب‌تان باقی مانده، هنگامیکه احساس سیری کردید دیگر غذا نخورید. غذای باقی مانده را برای ناهار یا یک وعده دیگر کنار بگذارید.

برای ثابت ماندن کاهش وزن ورزش کنید

اگر در باشگاه ورزش نمی کنید پس در هر فرصتی که پیش می آید سعی کنید ورزش کنید تا وزن شما ثابت بماند. تنبلی در ورزش کردن پس از کاهش وزن اصلا خوب نیست. می توانید از پله به جای آسانسور استفاده کنید و یا پس از میل کردن غذا مقداری پیاده روی کنید. هر چه فعال تر باشید، وزن شما بهتر حفظ می شود. در هفته حداقل دو ساعت ورزش های هوازی و تمرینات کاردیو در منزل یا باشگاه انجام دهید.

آب کافی بنوشید تا کاهش وزن دهید

 
 

نوشیدن آب کافی و هیدراته ماندن بدن باعث می شود که سلامت شما حفظ گردد و از خوردن غذای زیاد هم پرهیز کنید. می توانید روزی 4 لیتر آب بنوشید.

-