بسیاری از ما شنیده‌ایم که پخش موسیقی برای گیاهان به رشد سریع‌تر آن‌ها کمک می‌کند. بنابراین، آیا موسیقی می‌تواند رشد گیاه را تسریع کند، یا این فقط یک افسانه شهری دیگر است؟ آیا گیاهان واقعاً صداها را می‌شنوند؟ آیا آن‌ها در واقع موسیقی را دوست دارند؟ تحقیقات زیادی در این زمینه انجام شده‌است که تاثیر واقعی موسیقی بر رشد گیاهان را نشان می‌دهد. با این حال افراد زیادی هم‌چنان نسبت به تاثیر موسیقی بر رشد گیاهان شک دارند. در ادامه بخوانید تا بدانید که متخصصان درباره تأثیر موسیقی در رشد گیاه چه می‌گویند.

7

آیا موسیقی می تواند رشد گیاهی را تسریع کند؟

باور کنید یا نه، مطالعات بی‌شماری نشان داده‌اند که پخش موسیقی برای گیاهان واقعاً رشد سریع‌تر و سالم‌تری ایجاد می‌کند. در سال 1962، یک گیاه‌شناس هندی چندین آزمایش در زمینه موسیقی و رشد گیاهان انجام داد. وی دریافت که گیاهان خاص در هنگام قرار‌گرفتن در معرض موسیقی، با رشد قابل توجهی بیشتر در زیست توده، 20 درصد از قد دیگر نمونه‌ها رشد می‌کنند. وی هنگامی که موسیقی را از طریق بلندگوهایی که در اطراف گل‌خانه قرار داشتند موسیقی پخش می‌کرد، نتایج مشابهی را برای محصولات کشاورزی مانند بادام زمینی، برنج و تنباکو پیدا کرد. یک صاحب گل‌خانه کلرادو با چندین نوع گیاه و ژانرهای مختلف موسیقی آزمایش کرد. او تصریح کرد که گیاهان با شنیدن موسیقی راک به سرعت رو به زوال و در طی چند هفته درگذشتند. در حالی که گیاهان وقتی در معرض موسیقی کلاسیک قرار گرفت، شکوفا می‌شوند.

یک محقق در ایلینویز تردید داشت که گیاهان به موسیقی به موسیقی پاسخ مثبت می‌دهند. بنابراین وی چندین آزمایش گل‌خانه‌ای بسیار کنترل شده انجام داد. با کمال تعجب، او دریافت که گیاهان سویا و ذرت در معرض موسیقی ضخیم‌تر و سبزتر با بازده قابل توجهی بزرگ‌تر هستند.

تاثیر موسیقی بر رشد گیاه چیست؟

وقتی متوجه تأثیر موسیقی بر رشد گیاهان می شویم، به نظر می رسد که این موضوع در مورد “صداها” در موسیقی زیاد نیست. بلکه بیشتر با ارتعاشات ایجاد شده توسط امواج صوتی ارتباط دارد. به زبان ساده، ارتعاشات باعث ایجاد حرکتی در سلول‌های گیاهی می‌شود و این موضوع باعث تحریک بیشتر گیاهان می‌شود.

اگر گیاهان به موسیقی راک پاسخ نمی‌دهند، به این دلیل نیست که آن‌ها کلاسیک را “بهتر” می‌پسندند. با این حال، ارتعاشات ایجاد شده توسط موسیقی راک با صدای بلند فشار بیشتری را ایجاد می کند که برای رشد گیاهان مفید نیست.

موسیقی و رشد گیاهان: دیدگاه دیگر

محققان دانشگاه کالیفرنیا خیلی سریع به نتیجه‌گیری در مورد تأثیر موسیقی بر رشد گیاه نمی‌پردازند. آنها می‌گویند که تاکنون هیچ مدرک علمی قطعی در دست نیست که پخش موسیقی برای گیاهان به رشد آنها کمک می‌کند و آزمایش‌های علمی بیشتری با کنترل دقیق فاکتورهایی مانند نور، آب و ترکیب خاک مورد نیاز است.

آیا گیاهان احساساتی دارند؟ آیا آنها می‌توانند صداها را بشنوند؟ آیا آنها موسیقی را دوست دارند؟ این ایده که گیاهان احساساتی دارند یا احساس درد می‌کنند‌، مضحک است. با گذشت سال‌ها، چندین مطالعه نشان داده‌اند که گیاهان ممکن است صرفا به صدا پاسخ دهند. با این حال، این موضوع هنوز در محافل علمی به شدت مورد بحث قرار گرفته‌است.

دلیل علمی تاثیر موسیقی بر رشد گیاهان: اثر رزونانس پوسته (Shell Resonance)

علاوه بر رزونانس، که باعث می شود روزنه‌های تنفسی گیاه تحت تأثیر موسیقی خاص باز شوند، تکنیک دیگری وجود دارد که می‌تواند تأثیر موسیقی را روی گیاهان ما توضیح دهد. این روش به عنوان رزونانس پوسته (Shell Resonance) شناخته شده است و باعث تحریک یا مهار سنتز پروتئین در گیاهان می‌شود. لحن‌های مختلف در این‌جا نقش دارند. تئوری این امر این است که پروتئین‌ها، که از اسیدهای آمینه تشکیل شده‌اند ، به طور هم‌زمان با لرزش ساخته می‌شوند.

هر اسید آمینه باید فرکانس خاص خود را داشته باشد. بنابراین هر پروتئین دامنه فرکانس‌های خاص خود را دارد. بنابراین از نظر تئوری، ترتیب صحیح اصوات باید باعث ایجاد پروتئین توسط رزونانس شود.

تأثیر طنین در بدن انسان نیز مورد تحقیق است. تحریک الکتریکی عصبی از راه پوست یا TENS روشی است که از فرکانس خاصی برای تحریک تولید مواد خاص در بدن استفاده می کند. به عنوان مثال، فرکانس 10 هرتز برای ایجاد سروتونین انتقال دهنده عصبی (همان فرکانس امواج α) تحریک می‌شود. و حدس بزنید چه چیز جالب است؟ سروتونین یک اسید آمینه است.

دلیل اینکه زنگ‌های مختلف می‌توانند چنین تأثیراتی روی گیاهان داشته‌باشند به این دلیل است که هورمون‌ها مانند اکسین که یکی از موادی است که باعث گسترش سلول‌ها و تشکیل میوه می‌شود، فقط از دو اسید آمینه تشکیل شده‌است. اجازه دادن به لرزش گیاه به اندازه کافی طولانی در فرکانس‌های این دو اسید آمینه باید تولید هورمون‌های مطلوب گیاهی را افزایش دهد و در نتیجه شاخه‌های بیشتری ایجاد شود.

موسیقی همچنین می تواند در جوانه‌زنی بذر تأثیر بگذارد. یک نشریه در “مجله طب جایگزین و مکمل” یک آزمایش را بیان می کند که در آن موسیقی منجر به درصد جوانه زنی بالاتر (P <0.002) و در جوانه زنی سریعتر شد (P <0.000002). به نظر می رسد که صدا هیچ تاثیری در جوانه‌زنی نداشته‌است. بنابراین در اینجا به نظر می‌رسد که فرکانس‌های متعدد قابل توجه هستند و از آنجا که جوانه‌زنی همه چیز مربوط به هورمون‌ها است، بسیار محتمل است که رزونانس پوسته نقشی در اینجا داشته باشد.

آیا شما هنوز شک دارید؟

اگر چنین است، شما تنها نیستید. درست است که تأثیرات مثبت موسیقی بر رشد گیاهان هنوز در بین دانش‌مندان بسیار مورد بحث است. از آنجا که جامعه علمی فقط نتایج قابل ارزیابی را قبول می‌کند و از این طریق تأیید می‌شود، بسیاری از شکاک‌ها وجود دارند که مطالعات ذکر شده در بالا را علم بد می دانند زیرا اکثر آنها غیرقابل توصیف بوده‌اند. به این معنی که وقتی دیگران سعی‌کردند مطالعه را همان‌طور که شرح داده شد دوباره انجام دهند، نتایج آنها با نتایج مطالعه اصلی مطابقت ندارد.

اگر نتایج یک مطالعه از نظر علمی مهم نیستند یا نمی‌توانند با تأیید مستقل و مطالعات تکرار‌پذیر پشتیبانی شوند، دیگر مربوط به نظر نمی‌شوند. در بعضی موارد، پس از تجزیه و تحلیل بیشتر، خود مطالعات اصلی معیوب بوده است.

در تلگراف گزارش شده‌است كه دانشمندان انستیتوی ملی بیوتكنولوژی كشاورزی در سوون‌، کره جنوبی در مزارع برنج موسیقی كلاسیك می‌نوازند و به این نتیجه رسیده‌اند كه ژن‌های گیاهی می توانند “بشنوند” و عملکرد بهتری داشته‌باشند. این تحقیق در شماره آگوست 2007 ، نشریه Scientist منتشر شده‌است. با این حال، نظرات منفی از برخی از افراد دریافت شد که عوامل خارجی مانند باد ممکن است اثرات آزمایش را متغیر کند. برخی دیگر می‌گویند نمونه‌های بسیار کمی برای نتیجه‌گیری مورد بررسی قرار گرفته است.

کلام آخر: تاثیر موسیقی بر رشد گیاهان

همانطور که اشاره شد نظرات زیادمثبت و و کم‌تر منفی درباره تاثیر موسیقی بر رشد گیاهان وجود دارد. از آزمایشات گوناگون گرفته تا تحقیقات علمی معتبر به بررسی این موضوع پرداخته‌اند. بی‌شک نمی‌توان این اثر را به طرو کلی نادیده گرفت. اما نکته مهم که به آن اشاره شد عدم اثبات وجود احساس در گیاه است. تاثیر موسیقی بر گیاه بیشتر مربوط به فرکانس و امواج حاصل از موسیقی است.

-