اگر شما هم از طرفداران موسیقی آلترناتیو ایرانی هستید، حتما تا به حال نام بند بمرانی به گوش‌تان خورده است. گروه موسیقی که از سال 1387 فعالیت خود را آغاز کرده است، جزو محدود بندهای ایرانی موفق است که آهنگ‌هایی در سبک‌ها بلوز، کانتری و جز را منتشر کرده است. وکالیست (خواننده) گروه بمرانی که موسس این گروه موسیقی بوده است، کسی نیست جز «بهزاد عمرانی» که با صدای خش‌دار و انرژی تمام نشدنی‌اش وزنه‌ی اصلی این گروه است.

بمرانی در ابتدا فعالیت خود را با انتشار آهنگ‌هایی در فضای مجازی آغاز کرد. رفته رفته با گروه‌های تئاتری لینک شد و توانست در کنار چند اجرای تئاتر، موسیقی خود را به مخاطب عرضه کند. اما تنها با گذشت چندسال بمرانی ضبط و انتشار آلبوم‌های موسیقی خود را آغاز کرد. بمرانی در سال‌های اخیر و با حضور در تاک شوی «هم رفیق» با اجرای «شهاب حسسینی» به محبوبیت دوچندان رسید و بیش از پیش شناخته شد. در ادامه به معرفی مفصل گروه بمرانی، اعضای آن و آلبوم‌های منتشر شده توسط این گروه خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

1

معرفی اعضای گروه بمرانی

بهزاد عمرانی که نام «بُمرانی» هم از اسم او گرفته شده با همکاری حمیدرضا بهزادیان، بند بمرانی را تشکیل دادند. کمی بعد مانی مزکی (نوازنده هارمونیکا) و جهانیار قربانی (نوازنده گیتار الکتریک) به این گروه اضافه شده و تیم بمرانی را تکمیل کردند. اعضای فعلی این گروه عبارتند از

 
  • بهزاد عمرانی – خواننده، گیتار ریتم
  • مانی مزکی – سازدهنی، ترومبون، یوفونیوم، سوزافون
  • جهانیار قربانی – گیتار الکتریک، کورنت، ماندولین، یوکوله‌له
  • آرش عمرانی – پیانو، کیبورد، آکاردئون
  • کیارش عمرانی – گیتار بیس، کنترباس، بانجو، گیتار کلاسیک
  • سالار اصغری – درامز

اولین آلبوم گروه بمرانی به نام «آسمان زرد خورشید آبی»

اولین آلبوم این گروه با نام «آسمان زرد خورشید آبی» در سال 1387 منتشر شد. بعد انتشار اولین آلبوم این گروه، خیلی‌ها نتوانستند با (وکال) صدای خش‌دار بهزاد عمرانی ارتباط برقرار کنند و برای گوش مخاطب عام موسیقی‌ که به تحریرهای خواننده‌های پاپ عادت داشت، غیر قابل هذم بود. اما از طرف دیگر، بسیاری از به اصطلاح موزیک بازها و مخاطبان خاص‌تر موسییقی حضور همچین پدیده‌ای با این صدا و این سبک و سیاق رو اتفاق خوش یمنی قلمداد می‌کردند. آلبوم «آسمان زرد خورشید آبی» شامل 10 سینگل ترک با نام‌های «پیاده‌روی»، «عابر»، «همه کاره»، «جاده‌ی بی انتها»، «تیک تاک»،«بدم میاد خوشم میاد»، «هفت شهر»، «ریاضی»، «شهر»» و «این بود آخرش» بود.

 

گروه بمرانی بعد از انتشار اولین آلبوم خودشان به دنبال اجرای کنسرت بودند، اما به خاطر سبک خاص و کم شنونده‌ای که داشتند، امکان اجرای کنسرت فراهم نبود. از همین جهت بمرانی با گروه‌های تئاتری همکاری‌های متعددی داشتند و از این طریق توانستند هم توانایی خودشان در اجرای زنده را محک بزنند و هم طرفداران موسیقی خودشان را گسترش دهنند. یکی از معروف‌ترین این اجراها، نمایش «صد سال پیش از تنهایی ما» با بازی سیامک صفریی بود که به کارگردانی سجاد افشاریان به روی صحنه رفت. علاوه بر آن اجراهای متعدد در کافه‌های پایتخت نیز کمک زیادی به معرفی این گروه و سبک موسیقی‌شان داشت.

دومین آلبوم گروه بمرانی با نام «جوراب‌های لخت»

دو سال بعد، دومین آلبوم رسمی بمرانی با نام «جوراب‌های لخت» منتشر شد و این بار بر خلاف آلبوم اول‌شان با اقبال خوبی مواجه شدند. بمرانی پر کار طی این دو سال توانسته بود، مخاطبان بیشتری را داشته باشد و با گروه کامل‌تر و آهنگ‌های پختته‌تری فعالیت خود را ادامه دهد. آلبوم جوراب‌های لخت ، شامل 12 ترک بود. «صبحانه‌ی معمولی»، «شاید می‌ترسم»، «آهنگی برای جنگ واقعی»، «جوزی»، «کهکشان عشق»، «هنوز همونم»، «رامبلینگ»، «شکاف»، «ماندولین بی سیم»، «چیپ آبی»، «روزهای خوب کودکی» و «دو رشته» ترک‌های این آلبوم بودند

 

سومین آلبوم گروه بمرانی با نام «اتوبوس قرمز»

سومین آلبوم بمرانی با نام «اتوبوس قرمز» در سال 1392 منتشر شد. این آلبوم اولین فعالیت مجاز گروه بمرانی بود که توانست از اداره‌ی فرهنگ و ارشاد اسلامی مجوز انتشار را کسب کند. روی جلد این آلبوم نوشته شده، موسیقی برای 3 سال تا 300 سال. این آلبوم نیز رگه‌های بلوز و کانتری که سبک و سیاق بُمرانی را تشکیل داده است به همراه داشت. آلبوم «اتوبوس قرمز» البته به خاطر پخش نه چندان قدرتمند خود، کمتر شنیده شد. این آلبوم شامل 7 سینگل ترک با نام‌های «دریا بازی»، «بارک بازی»، «خانه بازی»، «ماشین بازی»، «سه چرخه بازی»، «دوودو اسکاچی» و «اتوبوس قرمز» بود.چهارمین آلبوم بُمرانی با نام «مخرج مشترک»

چهارمین آلبوم این گروه با نام «مخرج مشترک» در فاصله‌ی کم‌تر از یک سال ضبط و منتشر شد. این آلبوم برخلاف آلبوم قبلی برای مخاطب بزرگسال ساخته شد، سبک آلبوم تلفیقی از موسیقی راک، کانتری و بالکان بود و بمرانی از گروه‌های موسیقی خارجی برای ساخت این آلبوم الهام گرفته بود.مخرج مشترک در نهم خرداد ۹۴ در خانه وارطان و با استقبال هوادارن گروه رونمایی شد و چندی بعد نیز در شیراز و در خانه زینت‌الملوک نیز مراسم معارفه و رونمایی از آلبوم برگزار شد. بمرانی مراسم مشابهی نیز در اصفهان و رشت برپا کرد و تور کنسرت این آلبوم در شهرهای مختلف اجرا شد.این آلبوم «مخرج مشترک» شامل 11 ترک با نام‌های «کی چراغ رو خاموش می‌کنه»، «خورشید دزد»، «غصه خورک»، «ایشالله»، «پیاده‌روی»، «گلپونه و چای»، «سیرک»، «جبر و احتمال»، «بندر تهران»، «پطروس فداکار»، «چرا میری» منتشر شد.

 

پنجمین آلبوم گروه بمرانی با نام «گذشتن و رفتن پیوسته»

کار ضبط آلبوم بعدی بُمرانی در سال ۱۳۹۴ شروع شد و این آلبوم با نام گذشتن و رفتن پیوسته در سال ۹۵ منتشر شد. در این بین آبتین یغماییان، درامر گروه، از بمرانی جدا شد. به این ترتیب در ضبظ آهنگ‌ها بمرانی از درامر مهمان استفاده کرد. مراسم معرفی آلبوم در چارسو و به صورت آزاد برگزار شد و بمرانی در این مراسم چند قطعه از آلبوم را اجرا کرد. بهزاد عمرانی فضای این آلبوم را آرام‌تر از آلبوم‌های قبلی توصیف کرده و گفت:

فضای این آلبوم با تأکید بر احساس تنهایی و فقدان کمی عاشقانه‌تر شده‌است. اما همان جنس نزدیک به کمدی و سبک نزدیک به موسیقی بالکان و جیپسی در أن حفظ شده‌است.

 

این آلبوم توانست محبوبیت فراوانی را برای بمرانی به همراه داشته باشد. مخصوصا انتشار موزیک ویدئوی ترک «گذشتن و رفتن پیوسته» که در فضای مجازی دست به دست می‌چرخید و مورد استقبال مخاطبان قرار گرفت.

ششمین آلبوم گروه بمرانی با نام «سیزده چهل»

بُمرانی در آلبوم «سیزده چهل» آثار قدیمی موسیقی ایرانی که در دهه چهل شمسی منتشر شده‌اند را بازخوانی کرده است. رونمایی آلبوم در خانه موزه بتهوون و در تاریخ ۱۱ بهمن ۱۳۹۷ صورت گرفت که بُمرانی برخی از قطعات آلبوم را به صورت زنده اجرا کردند. بمرانی به همراه رونمایی از آلبوم، در کنار نسخه اصلی آلبوم به صورت سی‌دی، ۱۰۰ نوار کاست که به صورت محدود منتشر شده بودند را نیز به فروش رساند. پس از تهران، بمرانی در شهرهای اصفهان و شیراز طی مراسماتی از آلبوم جدید خود رونمایی کردند. بعد از انتشار آلبوم، بمرانی به تور کنسرت اروپا رفت. نام آلبوم «سیزده جهل» اشاره‌ای است به دهه چهل که ترانه‌ها از آن دوره انتخاب شده‌اند. آثار موسیقیدانان و خوانندگانی مانند همایون خرم، جمشید شیبانی، ضیا مختار پور، قوامی، ویگن و اونیک برای بازخوانی انتخاب شدند. با وجود اینکه بُمرانی از ملودی و ترانه‌های اصلی در کار خود استفاده کردند اما تم‌های موسیقی غربی و سازبندی‌های جدید در آهنگ‌ها استفاده شده است.

 

هفتمین آلبوم گروه بمرانی با نام «احتمالا قهرمانی در کار نیست»

مرداد ماه سال 1399 آخرین آلبوم رسمی گروه موسیقی بمرانی با نام «احتمالا قهرمانی در کار نیست» منتشر شد. پیش از انتشار آلبوم موزیک ویدئوی «از پیشم نرو» که یکی از قطعات این آلبوم بود سرو صدای زیادی به پا کرد.

ببین » موزیک ویدئو «از پیشم نرو» از «گروه بمرانی»

این آلبوم شامل 12 سینگل ترک است. آهنگ‌های «شرایط حساس»، «احتمالا قهرمانی در کار نیست»، «درونی»، «که روشنی سحر»، «از پیشم نرو»، «فرض کن»، «داد بی داد»، «پاییز»، «خشکسالی»، «گل واژه»، «کلانتزی» و «خارجی» نام ترک‌های منتشر شده در این آلبوم است. این آلبوم هم مثل سه آلبوم قبلی گروه بمرانی توسط «نشر نوفه» با مجوز اداره‌ی فرهنگ و ارشاد اسلامی منتشر شد.

 

همکاری با سینماگران و ساخت موسیقی تیتراژ فیلم

گروه بمرانی علاوه بر آلبوم‌های منتشر شده، با سینماگران بزرگی همچون «فریدون جیزانی»، «کمال تبریزی» و «علیرضا صمدیان» همکاری داشته است. گروه موسیقی بمرانی اولین بار در سال 91 برای انیمیشن سینمایی «مردی که لب نداشت» به کارگردانی میلاد شاهجانی قطعاتی را ساخت. سال بعد موسیقی متن فیلم مستند «میراث ناپدری» به کارگردانی نیما مهدیان را ساخت. همچنین برای فیلم‌های «خواب زده‌ها»، «بی نامی» و «مارموز» موسیقی متن و تیتراژ ساخت.

صدای گروه موسیقی بمرانی همچنین با ساخت موسیقی تیتراژ فصل دوم برنامه‌ی «خندوانه» به تلوزیون راه یافت و به گوش اکثر مردم ایران رسید.همچنین بمرانی در تمامی قسمت‌های تاک شوی «هم رفیق» حضور داشته و قطعات مختلفی را به اجرا درآوردند.

کلام پایانی

 

اگرجه سبک و سیاق موسیقی بمرانی مورد پسند عموم مردم نیست، اما بمرانی بدون شک یکی از پرفروش‌ترین گروه‌های موسیقی آلترناتیو ایرانی است. بمرانی از ابتدای فعالیتش تا کنون بیش از صد کنسرت در شهرهای مختلف تهران، اصفهان، شیراز و رشت به اجرا درآورده است. انتشار هفت آلبوم رسمی و همکاری با گروه‌های تئاتری و سینماگران، بمرانی را به یکی از پرکارترین گروه‌های موسیقی ایرانی تبدیل کرده است.

سبک موسیقی بمرانی چیست ؟

سبک اصلی موسیقی بمرانی موسیقی جیپسی و بالکان است. از این گروه همچننین آهنگ های در سبک جز، بلوز و کانتری منتشر شده است. بمرانی همچنین در بعضی از آهنگ هایش از تلفیق چندین سبک مختلف بهره برده است.

اعضای گروه بمرانی چه کسانی هستند ؟

بهزاد عمرانی – خواننده، گیتار ریتم
مانی مزکی – سازدهنی، ترومبون، یوفونیوم، سوزافون
جهانیار قربانی – گیتار الکتریک، کورنت، ماندولین، یوکوله‌له
آرش عمرانی – پیانو، کیبورد، آکاردئون
کیارش عمرانی – گیتار بیس، کنترباس، بانجو، گیتار کلاسیک
سالار اصغری – درامز

بمرانی تا کنون چند آلبوم منتشر کرده؟

گروه بمرانی تاکنون 7 آلبوم منتشر کرده است. «آسمان زرد خورشید آبی» ، «جوراب‌های لخت»، «اتوبوس قرمز»، «مخرج مشترک»، «گذشتن و رفتن پیوسته»، «سیزده چهل» و «احتمالا قهرمانی در کار نیست» نام آلبوم های منتشر شده از گروه بمرانی است.

-