جوش کمر می تواند به صورت جوش های سرسفید ، جوش های سر سیاه ، جوش های ریز قرمز و ملتهب یا جوش های بزرگ و دردناک بروز کند که معمولا به دلیل التهاب فولیکولهای موی کمر ایجاد می شوند. در این مقاله درباره جوش کمر، دلایل، انواع و روش های درمان کامل توضیح داده شده است.

7

جوش کمر از چیست؟

جوش و آکنه میتواند علاوه بر صورت تمام بدن را درگیر کند ، احتمال ایجاد جوش کمر و شانه و بازو در در بلوغ و به خصوص در مردان وجود دارد. 

یکی از ناراحت کننده ترین آکنه های روی بدن ، جوش کمر است که میتواند در  برخی موارد بسیار دردناک باشد. جوش کمر به جوش ها و آکنه هایی گفته می شود که در قسمت انتهایی پشت کمر و بالای باسن ایجاد می شوند. 

جوش کمر و بازو هم مانند جوش صورت زمانی ایجاد می شود که پوست مرده ، سبوم تولید شده توسط پوست و سایر مواد زائد روی فولیکول مو رسوب کنند یا باکتری ها از طریق منافذ پوست فولیکول مو را آلوده کنند.

از آنجا که منافذ پوستی در شانه بزرگتر است ، جوش شانه میتواند دردناک باشد و با علایمی دیگر از جمله قرمزی و تورم همراه باشد. 

علت جوش کمر چیست؟

از آنجا که موهای کمر در برخی بیشتر از سایر مناطق بدن است بنابراین احتمال بروز جوش کمر هم در این افراد بالا می رود. اگر بخواهید بدانید جوش کمر از چیست باید بگوییم که عوامل مختلفی میتواند باعث بروز جوش کمر شود از جمله :

- تغییرات هورمونی 

- چربی پوست 

- زندگی در محل های گرم و مرطوب 

- سندرم تخمدان پلی کیستیک

- استفاده از لوسیون ها یا محصولات مراقبتی نامناسب 

- لیزر ، بعد از اپیلاسیون و اصلاح 

- چاقی 

- دیابت

- سیستم ایمنی ضعیف

 

کبد چرب یکی از مشکلات نوظهور در جوامع است به دلیل مصرف غذاهای ناسالم و چرب و شیرین و پرکالری بروز می کند. تمام مواد مصرفی به خصوص چربی ها برای این که تصفیه شوند از کبد عبور میکنند ، کبد میزان چربی لازم برای تامین انرژی بدن را متابولیزه می کند و چربی اضافه را در بافت خود و سایر بافت های بدن ذخیره می نماید ، یکی از روش هایی که کبد برای پاکسازی خودش از چربی به کار می برد ، فرستادن چربی های اضافه به سطح پوست است که به صورت جوش و آکنه بروز میکند. 

یکی از علایمی که به عنوان علایم کبد چرب بیان می شود بروی جوش کمر ، صورت و روی بازوهاست اگر قبلا پوستتان جوش نمی زده است و به طور ناگهانی دچار آکنه و جوش پوستی هستید بهتر است سایر علایم کبد چرب را هم بررسی کنید و برای اطمینان به پزشک مراجعه نمایید. 

جوش کمر در بلوغ

علت بروز جوش کمر در بلوغ و دوران نوجوانی به دلیل ا فزایش تستوسترون است . افزایش تستوسترون در بدن باعث تولید بیش از حد سبوم توسط غدد چربی و انسداد منافذ پوستی در نوجوانان می شود .

جوش کمر در بارداری

بروز جوش در اوایل بارداری به خصوص سه ماه اول بارداری بسیار شایع است که معمولا موقتی بوده و بعد از زایمان از بین می روند. 

افزایش هورمون آندروژن در بارداری میتواند باعث تشدید آکنه شود به خصوص اگر پوستتان قبلا مستعد آکنه بوده است. 

تولید بیش از حد سبوم به دلیل تغییرات هورمونی در بارداری میتواند علاوه بر بروز آکنه صورت باعث بروز جوش کمر شود. 

از آنجا که در دوران بارداری بدن آب بیشتری در خود نگه میدارد در نتیجه سموم کمتری از بدن دفع می شوند و این سموم در منافذ پوستی حبس میشوند و که در صورت کم آبی بدن میتوند منجر به بروز آکنه شود.

جوش کمر بعد از اپیلاسیون

کمر برخی از خانم ها موی زیادی دارد بنابراین خانم ها ترجیح میدهند کمرشان را اپیلاسیون کنند. یکی از عوارض ناخوشایندی  که ممکن است بعد از اپیلاسیون با آن روبرو شوید ، جوش کمر بعد از اپیلاسیون است. 

اگر فکر میکنید پوست حساسی دارید  که بعد از اپیلاسیون جوش می زند ، بهتر است به جای اپیلاسیون از پورد واجبی یا کرم مو بر برای از بین بردن موهای زائد کمر خود استفاده کنید. 

به هر حال اگر میخواهید احتمال بروز جوش کمر بعد از اپیلاسیون کاهش پیدا کند حتما قبل از اپیلاسیون پوست را لایه برداری کرده و سپس با محلولهای ضد جوش کمرتان را تمیز کنید و بعد از اتمام اپیلاسیون هم سعی کنید روزی یک بار این کار را تکرار کرده و بعد از نیم ساعت کمرتان را بشویید. 

میتوانید بعد از اپیلاسیون از ژل آلوئه ورا برای پیشگیری از جوش زدن استفاده کنید. 

به هیچ عنوان از اپیلیدی برای اپیلاسیون کمر استفاده نکنید چون باعث تشدید جوش های بدنتان خواهد شد. 

 

انواع جوش کمر

آکنه و جوش کمر میتواند به شکل های مختلف بروز کند از جمله : 

1 - جوش سر سفید : جوش های سر سفید به دلیل کمدون های بسته بوجود می آیند و چربی به صورت برآمدگی سر سفید زیر پوست انباشته می شود.

2 - جوش سرسیاه  : زمانی که فولیکول هایی که به سطح پوست متصل هستند باز شوند ، جوش سرسیاه تشکیل میشود. علت سیاه بودن سر جوش به دلیل واکنش غدد چربی با هوا است.

3 - کورک : کورک ها جوش های برجسته ای هستند که به صورت برآمدگی های کوچک صورتی رنگ در پوست دیده می شوند. 

4 - چرک دانه : چرک دانه ها ، جوش های دردناک هستند که در صورت بروز روی کمر بسیار دردسر ساز خواهد شد. چرک دانه برجستگی های پر از چرک سفید یا زرد رنگ با پایه قرمز هستند. 

5 - ندول ها : اگر آکنه از ناحیه عمیق تر پوست شروع به رشد کند حالتی سفت و دردناک پیدا میکند که به نام ندول شناخته می شود. 

7 - کیست ها : کیست ها معمولا از نظر اندازه بزرگتر هستند و پر از چرک عفونی ودرد ناکند که میتواند باعث بروز زخم در سطح پوست شود. 

پیشگیری از جوش کمر

برای پیشگیری از جوش کمر میتوانید از روش های زیر استفاده کنید : 

مراقبت درست و رعایت بهداشت برای درمان جوش کمر

گاهی اوقات علت بروز جوش کمر ، مراقبت نامناسب از پوست است بنابراین انجام اقدامات پیشگیرانه در این گونه موارد بسیار ضروری است. 

اولین نکته بهداشتی که باید رعایت کنید شستشو و دوش گرفتن منظم است. 

هنگام حمام رفتن حتما از یک پاک کننده ملایم برای از بین بردن کثیفی و سلولهای مرده روی سطح پوست استفاده کنید. 

هفته ای یک بار با کیسه کشیدن یا استفاده از لایه بردار مناسب سطح پوست را از لایه های مرده پاک کنید تا جلوی مسدود شدن منافذ پوستی را بگیرید. 

اگر از روغن یا لوسیون بدن خاصی استفاده می کنید حتما آن را تغییر دهید و از محصولات مراقبتی که بر پایه روغن یا کمودون زا هستند اجتناب کنید. 

پوشیدن لباس مناسب

از پوشیدن لباس های جذب که عرق را به دام می اندازند یا لباسهای خشن که پوست را تحریک می کنند اجتناب کنید اگر دچار جوش کمر شده اید بهتر است از لباسهای نخی یا ابریشمی استفاده کنید که باعث کمترین تحریک پوستی می شوند. 

به جای لباس جذب بهتر است تا مدتی که جوش های کمرتان بهبود پیدا میکنند از لباس آزاد استفاده کنید. 

برای شستشوی لباسها از سفید کننده استفاده نکنید تا باعث تحریک بیشتر پوستتان نشود.

رژیم غذایی سالم

بروز جوش کمر در بلوغ و جوش کمر در بارداری معمولا به دلیل تغییرات هورمونی است. در این گونه موارد رعایت یک رژیم غذایی سالم پرهیز از مواد خوراکی که به عنوان عامل بروز آکنه شناخته می شوند تا حدود زیادی باعث کاهش یا حتی از بین رفتن آکنه های صورت و بدنتان خواهد شد. 

در قدم اول باید مواد غذایی که شاخص گلیسمی پایینی دارند ، کربوهیدرات های پیچیده مانند غلات کامل ، حبوبات ، میوه ها و سبزیجات را وارد رژیم غذایی کنید.

 

از مواد غذایی که باعث کاهش التهاب می شوند استفاده کنید به خصوص مواد غذایی دارای روی ، ویتامین آ ، ویتامین ای و آنتی اکسیدان ها. 

از آنجا که قند و شکر باعث تشدید  التهاب در بدن می شوند سعی کنید تا حد امکان از مصرف مواد خوراکی دارای شیرین کننده اجتناب کنید. 

مصرف مواد غذایی که به عنوان عامل بروز آکنه شناخته می شوند را به طور کامل قطع کنید.

مواد غذایی که باعث کاهش التهاب در بدن می  شوند عبارتند از :

- مرکبات

- هویج

- زردآلو

- سیب زمینی

- اسفناج و سایر سبزیجات به رنگ سبز تیره

- گوجه فرنگی

- زغال اخته

- نان سبوس دار

- برنج قهوه ای و سایر غلات کامل

- کینوا

- بوقلمون

- لوبیا

- کدو سبز

- کدوتنبل و کدو حلوایی

- ماهی ها

- حبوبات

روش درمان جوش کمر

در مواقعی که عامل بروز جوش کمر نوسانات هورمونی باشد، کنترل آن از دستتان خارج است ولی درمان و از بین رفتن سریعتر انواع جوش های ایجاد شده روی کمر با روش های مختلف امکان پذیر است. 

برای درمان جوش کمر میتوانید از محلول ها ، کرم ها و ژل ها موضعی که برای درمان جوش ساخته شده اند استفاده کنیدو روزی 2 بار روی محل آسیب دیده بزنید تا سریعتر التهاب پوست کاهش پیدا کنید. 

 

کمپرس گرم برای درمان جوش کمر و شانه

یکی از روش هایی که به شما کمک میکند سریعتر از شر جوش کمر و شانه خلاص شوید استفاده از کمپرس گرم است. گرما باعث می شود باکتریهایی که در منافذ پوستی گیر کرده اند با حرارت کمپرس از بین برود و بهبود جوش ها تسریع شود. ضمن این که درد و التهاب جوش ها با کمپرس گرم بهتر خواهد شد. 

کمپرس گرم را به مدت 10 دقیقه روی جوش ها قرار دهید یا این که میتوانید یک حوله تمیز را در آب نمک داغی که برای پوستتان قابل تحمل باشد بخیسانید و آب اضافه اش را بگیرید و روی جوش ها بگذارید و هر زمان که حرارت حوله کم شد دوباره درون آب گرمش کنید. 

این کار را میتوانید چند بار در طول روز انجام دهید تا سریعتر از التهاب جوش ها کاسته شود. 

درمان خانگی جوش کمر با سرکه سیب 

سرکه سیب حاوی اسید لاکتیک و اسید مالیک است که درمان خوبی برای جوش کمر و بازو محسوب می شود . خاصیت اسیدی سرکه سیب باعث سم زدایی و لایه برداری و متعادل شدن PH سطح پوست می شود. 

سرکه سیب خواص ضد باکتری و ضد عفونی کننده دارد که باعث کاهش التهاب جوش کمر و بازو می شود. 

سرکه سیب را با سه برابر آب جوشیده مخلوط کنیدو به مدت 15 دقیقه روی جوش ها بگذارید و سپس با آب ولرم بشویید.

از این درمان میتوانید روزی 2 – 3 بار استفاده کنید. 

ضمن این که میتوانید روزی یک تا دو بار 1 قاشق چایخوری سرکه سیب را در یک لیوان آب بریزید و برای بهبود سریعتر جوشهایتان بنوشید. 

درمان خانگی جوش کمر با جو دوسر

جو دوسر خاصیت لایه برداری دارد و برای جوش های ملایم میتواند بسیار موثر باشد. 

برای خلاص شدن از شر سلولهای مرده پوست و کاهش التهاب و درد جوش کمر و بازو میتوانید از جو دوسر استفاده کنید. 

پودر جو دوسر را با آب خمیر کنید و 15 دقیقه روی پوست بزنید و سپس با دست یا پد خشک روی پوست ماساژ دهید تا کاملا پوست را لایه برداری کند.

ترکیب 1 قاشق غذاخوری پودر جو دوسر با 1 قاشق غذاخوری ماست و 1 قاشق چایخوری پودر زردچوبه را روی پوست بزنید و صبر کنید تا خشک شود و سپس با آب ولرم بشویید. 

این درمان را میتوانید هفته ای 1 بار تکرار کنید. 

روغن درخت چای برای درمان جوش کمر

روغن درخت چای خواص ضد باکتری و ضد عفونی کننده و ض التهابی دارد و میتوانید باکتریهای عامل بروز جوش کمر را از بین ببرد و قرمز و درد را کاهش دهد. 

از روغن درخت چای میتوانید برای درمان جوش های خفیف تا متوسط استفاده کنید. 

1 – 2 قطره روغن درخت چای را روی کمی پنبه بزنید و روی جوش ها بکشید و بعد از یک ساعت بشویید. 

از این درمان میتوانید روزی دو بار استفاده کنید.

چند قطره روغن درخت چای را با 1 قاشق چایخوری عسل مخلوط کنید و 20 دقیقه روی جوش ها بگذارید و سپس بشویید. این روش را هم میتوانید روی 2 بار تکرار کنید. 

درمان جوش کمر با زردچوبه

زردچوبه هم یکی از ادویه هاییاستکه خاصیت ضد باکتری دارد و به عنوان یک ضدعضونی کننده طبیعی میتواند از گسترش جوش ها روی بدن جلوگیری کند. 

مقداری زردچوبه را با آب نارگیل یا چای یا ژل آلوئه ورا خمیر کرده روی جوشها بزنید و بعد از یک ساعت با آب ولرم بشویید. میتوانید روزی 2 بار از این درمان استفاده کنید.

درمان جوش کمر با آلوئه ورا

ژل آلوئه ورا خاصیت ضد التهاب و ضد میکروبی دارد و مصرف موضعی و خوراکی آن می تواند به درمان سریعتر و خشکاندن جوش ها کمک کند. 

ژل آلوئه ورا را روی جوش ها بکشید و بعد از خشک شدن با آب ولرم بشویید. از این روش میتوانید 2 – 3 بار در روز استفاده کنید. 

درمان جوش کمر با جوش شیرین

جوش شیرین علاوه بر خواص ضد التهابی و ضد عفونی کننده یک لایه بردار طبیعی محسوب می شود و برای درمان جوش های پوستی مناسب است. 

جوش شیرین را با کمی آب خمیرکرده به مدت 20 دقیقه روی جوش ها بگذارید و سپس با آب گرم بشویید. 

2 قاشق چایخوری جوش شیرین را با 1 قاشق چایخوری زردچوبه و نصف قاشق چایخوری آبلیمو و 5 قاشق چایخوری عسف خمیر کنید و روی جوش ها بزنید و بعد از 20 دقیقه بشویید. 

از این درمان میتوانید به صورت روزانه استفاده کنید. 

درمان جوش کمر با سیر

بد نیست برای درمان جوش ها سیر را هم ا متحان کنید. آلیسین موجود در سیر خاصیت ضد باکتری دارد و میتواند باعث بهبود گردش خون و کاهش التهاب شود. 

مقداری آب سیر را با پنبه روش جوش ها بکشید و بعد از نیم ساعت بشویید تا درد و التهاب جوش ها را تسکین دهد.

-