یکی از بیماری‌هایی که در جامعه امروز بسیار شاهد آن هستیم دیابت است. از همین رو در این مطلب به بررسی علائم اولیه دیابت می‌پردازد.

10

دقیقا اینجاست که شما علائم را متوجه می‌شوید

دیابت نوع یک که معمولا در کودکان ایجاد می‌‌شود، می‌تواند به سرعت پیشرفت کند و علائم خودش را در عرض چند هفته یا چند ماه نشان دهد اما در دیابت نوع ۲ که مستقیما تحت تاثیر رژیم و سبک زندگی است، علائم دیرتر خودشان را نشان می‌‌دهند و ممکن است که شما در وهله اول متوجه نشوید که دیابت دارید.

علائم اولیه دیابت

برخی از علائم دیابت عبارتند از:

تکرر ادرار

افرادی که به دیابت مبتلا هستند؛ ممکن است بیشتر از حد معمول به دستشویی بروند یا حتی نصف شب از خواب بیدار شوند و بخواهند که به دستشویی بروند. علت این است که سطح قند خون در بدن آن‌ها بالاست و خروجی ادرار بیش از حد طبیعی است و ادرار آن‌ها حالت کف آلود دارد و ممکن است بوی شیرین یا بویی شبیه به میوه بدهد.

افزایش تشنگی

ادرار مکرر باعث کم آبی بدن می‌‌شود و یک احساس تشنگی مداوم را به همراه دارد. افزایش سطح قند خون باعث می‌‌شود که آب اضافی از بدن بیرون برود و فرد مدام احساس تشنگی کند و هر چه قدر آب می‌خورد، سیراب نشود.

افزایش گرسنگی یا کاهش وزن بدون دلیل

همزمان که دیابت باعث افزایش گلوکز در خون می‌شود، ممکن است سلول‌ها را از استفاده از گلوکز برای انرژی مسدود کند که دو نتیجه دارد. یکی این که شما مدام احساس گرسنگی می‌‌کنید و عضلات‌تان با مشکل تامین انرژی و سوخت بدن مواجه می‌شود و دوم این که چربی سوزی برای انرژی زیاد انجام می‌‌‌شود و شما بدون دلیل و بدون اینکه خودتان تلاش کنید، کاهش وزن پیدا می‌کنید.

گزگز و سوزش دست و پا

افزایش سطح قند خون به عصب‌های بدن آسیب وارد می‌‌کند و باعث نوروپاتی دیابتی می‌‌شود که دست، پا و باز‌وها را درگیر می‌کند و باعث سوزش، بی‌حسی، افزایش حساسیت و درد در نواحی مختلف بدن می‌شود و علائم آن هنگام شب بدتر خواهد شد.

تاری دید

تاری دید یا دوبینی نشان دهنده مشکلات حاصل از دیابت است، زیرا دیابت باعث می‌شود که رگ‌های خونی داخل چشم نشتی داشته باشند و رگ‌‌های خونی جدید غیر طبیعی رشد کنند؛ این شرایط باعث مشکلات بینایی می‌شود و ممکن است وضعیت را برای چشم‌های فرد خیلی سخت و دشوار کند.

 

-