ژل دوش بدن یا شاور ژل یکی از محصولات مایع شستشوی بدن است که خاصیت لایه برداری هم دارد. 

ژل دوش بدن ، شاور ژل ، ژل حمام ( به انگلیسی : Shower gel ) یکی از شوینده های بدن است که شباهت زیادی به شامپو بدن دارد ولی از نظر کاربرد کاملا  متفاوت است. شاور ژل برای تمامی پوست ها تولید می شود ولی بیشتر از همه مناسب پوست های چرب و آکنه ای است ، لایه برداری با شاور ژل می تواند به مرور زمان آکنه های پوست را کاهش دهد.  در ادامه مقاله شما را با کاربرد ژل دوش حمام و تفاوت آن با شامپو بدن آشنا می کنیم. 

20

شاور ژل یا ژل دوش بدن چیست؟

ژل دوش بدن برای شستشوی بدن استفاده می شود ، این شوینده مایع خاصیت لایه برداری دارد و میتواند آلودگی های روی سطح پوست را پاک کند. ژل حمام علاوه بر شستشو و لایه بردرای خاصیت آبرسانی هم دارد. 

در برخی از برندهای شاور ژل از دانه های اسکراب استفاده می شود که لایه برداری موثرتری داشته باشند.

 

مزایای شاور ژل یا ژل دوش بدن

مهم ترین مزایای ژل دوش بدن یا ژل حمام عبارتند از :

- مناسب برای پوست های چرب و آکنه ای

- بهبود انعطاف پذیری پوست

- کمک به حفظ سفتی و قوام پوست

- وجود روغن آرگان ، روغن زیتون ، روغن هلو ، روغن آووکادو و غیره در ژل دوش بدن باعث درخشان تر ، لطیف تر و ابریشمی تر شدن پوست می شود. 

- ژل حمام عطر و بویی دلنشین به پوست می دهد. 

- خاصیت پاکسازی موثر دارد

- سرشار از مواد معدنی و ریز مغذی است.

- در برخی برندها اثر التیام بخش دارد و  احساس راحتی به پوست شما می دهد. 

 

راهنمای استفاده از شاور ژل یا ژل دوش بدن

برخلاف شامپو بدن ، از ژل شستشوی بدن به صورت روزانه استفاده نمی کنند و معمولا برای لایه برداری مورد استفاده قرار می گیرد که بسته به شرایط پوستی می توانید ژل شستشوی بدن خودتان را انتخاب کنید. 

روش استفاده از ژل دوش بدن مانند شامپو بدن است. شما باید مقداری از آن را روی پوست مرطوب با دست یا با اسفنج پخش کنید و سپس آبکشی نمایید. 

می توانید چند دقیقه صبر کنید تا ترکیبات موثر موجود در ان جذب پوست شود و در نهایت زیر دوش آب بروید و با دست را اسفنج تمام کف روی سطح پوست را تمیز کرده و بدن را تمیز کنید. 

استفاده از ژل دوش بدن برای لایه برداری پوست 

ژل دوش بدن دارای مواد لایه بردار طبیعی و شیمیایی است. برای لایه برداری پوست با شاور ژل بهتر است از یک پارچه نرم یا اسفنج کمک بگیرید و شاور ژل را روی پوست کشیده و بعد از اتمام کار باری آبکشی ، کف ها را با کمک اسفنج از روی پوست تمیز کنید. به این ترتیب لایه برداری موثرتر و کامل تری خواهید داشت. 

 

استفاده از ژل دوش بدن برای بیماری مزمن پوستی

برای کاهش عوارض بیماری های مزمن پوستی مثل روزاسه ، پسوریازیس ، آکنه و غیره میتوانید پوست بدن را با ژل حمام بشویید. برای این کار بهتر است از متخصص پوست برای انتخاب ژل شستشوی بدن مناسب شرایط خودتان کمک بگیرید.

استفاده از ژل دوش بدن برای خشکی پوست

در صورتی که هنگام استفاده از صابون در حمام پوستتان دچار خشکی و خارش می شود بهتر است از ژل شستشوی بدن استفاده کنید. 

 

تفاوت ژل حمام با صابون

صابون ها معمولا علاوه بر آلودگی های روی سطح پوست با چربی های طبیعی پوست واکنش میدهند و به آنها می چسبند و همزمان با از بین بردن آلودگی ها ، چربی طبیعی مورد نیاز پوست را هم از بین می برند که منجر به خشکی پوست و خارش پوست بعد از حمام خواهد شد. 

ولی ژل حمام چربی طبیعی پوست را از بین نمی برد و در نتیجه رطوبت  پوست  بعد از حمام حفظ می شود ، ضمن این که از مواد آبرسان در ترکیب ژل شستشوی بدن استفاده شده است که مانع از بروز خارش پوست در اثر خشکی بعد از حمام خواهد شد. 

در صورتی که بعد از حمام رفتن پوستتان دچار خارش میشود بهتر است شاور ژل را جایگزین صابون نمایید. صابون خاصیت قلیایی دارد و چربی پوست را از بین می برد ولی PH  ژل حمام به پوست نزدیک تر است و جلوی خشکی بیش از حد پوست را می گیرد. 

تفاوت ژل حمام و شامپو بدن

ژل حمام و شامپو بدن هر دو مایع هستند و خاصیت نرم کنندگی دارند و در ترکیبشان از سورفاکتانت های ملایم استفاده می شود که خوب کف کنند. 

تفاوت اصلی ژل دوش بدن و شامپو بدن در غلظت مواد تشکیل دهنده و پاک کنندگی ان ها است.  

ژل دوش بدن یا شاور ژل دارای ترکیبات درمانی است برای آب و هوای گرم و افرادی که پوست چرب و آکنه ای دارند مناسب است.

شامپو بدن روغن های معدنی بیشتری دارد و قدرت مرطوب کنندگی و آبرسانی بالاتری نسبت به ژل دوش بدن دارد و مناسب آب و هوای سرد است. 

شامپو بدن برای استفاده روزانه مناسب است ولی شاور ژل برای استفاده هفته ای 1 – 2 بار برای لایه برداری پوست استفاده می شود ، در برخی از شاور ژل ها از دانه های اسکراب برای لایه برداری موثرتر استفاده می شود.

-