بعضی از اشخاص برای برنزه شدن و یا برای استفاده از فواید آفتاب برای پوست و بدن ساعاتی از روز را به حمام آفتاب می گیرند. ولی بهتر است بدانید که بهترین زمان برای آفتاب گرفتن چه موقع است؟

13

فواید آفتاب گرفتن

قرار گرفتن در معرض آفتاب به تولید طبیعی ویتامین دی در بدن کمک می‌کند. ویتامین دی از ویتامین‌های خیلی لازم برای بدن است، ولی خیلی از افراد مقدار لازم از آن را دریافت نمی‌کنند. در حقیقت، کمبود ویتامین دی بسیار متداول است و بعضی نتایج نشان می‌دهد که ۱ میلیارد نفر از مردم جهان دچار کمبود ویتامین دی هستند.

دریافت ویتامین دی فقط از راه غذا سخت است. ویتامین دی در بعضی مواد غذایی مثل انواع ماهی‌ها و زرده‌ تخم‌مرغ وجود دارد، ولی بیشتر آن از راه محصولات غنی‌شده مثل شیر تأمین می‌شود. همینطور می‌توان ویتامین D را از طریق مکمل‌های غذایی هم به دست آورد. 

 

فواید نور خورشید و ویتامین دی شامل موارد زیر هستند:

کاهش افسردگی

نور خورشید سبب ترشح هورمون سروتونین در مغز می‌شود که می‌تواند خلق وخو را تقویت کند و حس آرامش را بالا ببرد.

خواب بهتر

آفتاب گرفتن می‌تواند به نظم دادن به ریتم شبانه‌روزی بدن کمک کند و بدن هم با گذشتن از غروب آفتاب، به تدریج به وضعیت آرام شدن وارد می‌شود و شخص می‌تواند خواب شبانه‌ی بهتری را تجربه کند.

استخوان‌های قوی‌تر

ویتامین دی به جذب کلسیم در بدن کمک می‌کند. کلیسم هم باعث ایجاد استخوان‌های قوی‌تر می‌شود و به پیشگیری از پوکی استخوان و آرتروز هم کمک می کند.

تقویت دستگاه ایمنی بدن

ویتامین دی به بدن کمک می‌کند تا با بیماری‌هایی از جمله بیماری‌های قلبی، ام‌اس، آنفولانزا و بعضی بیماری‌های خود ایمنی و سرطان مبارزه کند.

کاهش خطر زایمان زودرس

ویتامین دی می‌تواند به پیشگیری از زایمان زودرس و عفونت‌های بارداری کمک کند.

 
 

بهترين زمان برای افتاب گرفتن

بهترین زمان برای استفاده از نور آفتاب در تابستان و دیگر فصل ها پیش از ساعت 10 صبح و بعد از ساعت 4 بعدازظهر است. با تغییر فصل میزان ویتامین دی و نورخورشید متغیر است و در زمستان بدن ویتامین دی کمتری از نور آفتاب می گیرد. ویتامین دی در بدن ساخته شده است و سبب شده بدن کلسیم را از مواد غذایی جذب کند.

جذب ویتامین دی، پوکی استخوان را کاهش می دهد. علاوه بر لزوم استفاده از مواد غذایی دارای ویتامین دی، نور آفتاب بهترین منبع ویتامین دی است. بهترين ساعت براي آفتاب گرفتن ساعت ۷ صبح است. بدن پروتئین‌ تولید می‌کند که پوست در برابر تابش اشعه‌ی ماوراءبنفش را بازسازی کند. در این ساعت تولید این پروتئین‌ به حداکثر می‌رسد.

 

شیوه درست آفتاب گرفتن 

اگر شخص برای تأمین ویتامین D بدن خود هر روز به مدت 20 دقیقه در معرض آفتاب قرار بگیرد کافی است. لازم به ذکر است پس از آفتاب گرفتن از لوسیون استفاده کنید. لوسیون پس از آفتاب خاصیت التیام بخش و خنک کننده دارد و به ترمیم پوست آسیب دیده در مقابل نور خورشید کمک مب کند و مانع از دهیدراته شدن پوست می شود.

کسی که کمبود ویتامین D دارد فقط به وسیله آفتاب نمی تواند نیاز خود به این ویتامین را تأمین کند به ویژه کوکانی که از شیر مادر محروم هستند باید بیشتر در معرض نور آفتاب قرار گیرند.

به علت آنکه آفتاب در پوست های روشن باعث پیری زودرس و ابتلای فرد به سرطان پوست می شود و به جای آن مکمل های ویتامین D مصرف کنند.

افراد با پوست های تیره تر به دفعات 4 الی 5 بار در طول هفته می توانند در معرض نور خورشید قرار گیرند.

-